Szlama, Norbert (2024) Alkotói attitűd Picasso és Basquiat munkájában az afrikai maszkok tükrében. ARTCADIA: A KAPOSVÁRI EGYETEM MŰVÉSZETI FŐISKOLAI KAR MŰVÉSZETI ÉS TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEI, 3 (2). pp. 23-36. ISSN 2060-3266
|
Text
02_szlama_afrika1.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Az afrikai törzsi kultúra, az afrikai maszkok spirituális vizuális nyelve megkerülhetetlen a képzőművészetben. Jelenléte szinte folytonos. A megjelenésének, hatásának minősége is így jellemezhető? Igazodik társadalmi folyamatokhoz, művészeti változásokhoz? A kérdések körbejárásához két művész kapcsolódó alkotásait és alkotói attitűdjét vizsgálom. Az egyik művész a 20. század elejéről, a másik a végéről. Pablo Picasso és Jean-Michel Basquiat. Kubizmus és Neo-Expresszionizmus. Hogyan hatott ugyanaz a forrás 70–80 év és jelentős művészettörténeti változások után? A két művész alkotói attitűdjét egymás közötti párhuzamok vagy különbségek mentén lehet körülírni? Ezen kérdéseket járom körbe, és vizsgálom meg egymás és a kapcsolódó korszellem, társadalmi viszonyok vonatkozásában. A vizsgálatom eszköze a két festő legjelentősebb vonatkozó alkotása, az Avignoni kisasszonyok (1907) és a Flexible (1984).
| Item Type: | Article |
|---|---|
| Uncontrolled Keywords: | maszk, Afrika, Picasso, Basquiat mask, Africa, Picasso, Basquiat |
| Subjects: | N Fine Arts / képzőművészet > ND Painting / festészet N Fine Arts / képzőművészet > NX Arts in general / művészetek általában > NX4 Art history and criticism / művészettörténet, műkritika |
| SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
| Depositing User: | MTMT SWORD |
| Date Deposited: | 13 Dec 2025 07:46 |
| Last Modified: | 13 Dec 2025 07:46 |
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/230671 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |




