Repository of the Academy's Library

Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek fejlődése: kognitív, személyiségbeli és környezeti akadályok = Development of the social-culturally disadvantaged gifted children: cognitive, personal and environmental impediments

Gyarmathy, Éva and Fülöp, Márta (2008) Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű tehetséges gyerekek fejlődése: kognitív, személyiségbeli és környezeti akadályok = Development of the social-culturally disadvantaged gifted children: cognitive, personal and environmental impediments. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
43672_ZJ1.pdf

Download (34Kb)

Abstract

Kidolgoztunk, és interneten is hozzáférhetővé tesszük a kognitív profil tesztet, amely alkalmas differenciált képességvizsgálatra. A szocio-kulturális háttértől függetlenül kimutathatóak a kiemelkedő képességek. A kidolgoztunk fejlesztő játékokat. Mozgásos és internetes anyagokból a kognitív profil alapján állítható össze. A kiemelkedő hátrányos helyzetűek jól hasznosították. Motivációs vizsgálatok eredményei: a hátrányos helyzetűeknél az érdeklődés hiánya jellemző. Megküzdés és a Flow szempontjából nem találtunk lényeges különbséget. Az alacsony szocio-kulturális helyzetűeknél a családi nevelés, családi élet terén sajátos a hátrány. Mind a törődés, odafigyelés, mind a családi harmónia, szabadság és differenciáció mutatókban szignifikáns különbségek adódtak. A hátrányosabb helyzetűek kreativitásban könnyebben érnek el a jobb családi hátterű gyerekekhez hasonló eredményeket, mint a Raven Mátrixokban. A mindennapi oktatásban használható módszereket dolgoztunk ki. A hátrányos gyermekek ezekkel a módszerekkel jobb eredményt értek el, mint a párhuzamos osztály. A hátrányos gyermekek viselkedése lényegében megfelel a hiperaktivitás klasszikus jegyeinek. A tanárok nem tesznek különbséget, a hiperaktivitás korrelál a szocio-kulturális szinttel. Ez, és a globális, verbálisan korlátozott információfeldolgozás a hátrányos gyermekek iskolai teljesítményét sokszorosan nehezíti. | A cognitive profil test has been created. It is accessable on the internet. The test is good for dfferentiated assessment of the abilities. The high abilities are traceable independently from the cultural background. We have worked out training games. Series of games can be chosen from motor and internet based materials according to the child?s cognitive profile. It was especially for good use for the highly able disadvantaged children. Motivation: The lack of interest is one of the most serious problem in the disadvantaged children. There weren?t much difference in the coping and feeling of flow. Children suffer a special disadvantage in the low SES families. The low SES families show a significantly lower level. in all indeces, the care, the consideration, the harmony, the freedom and the differentiation. The disadvantaged children achieve similarly to the average SES children in the creativity tasks, rather than in the Raven Matrices. We have worked out methods that can be used in the everyday teaching. The socio-culturally disadvantaged class tought by these methods achieved higher results than the paralell average class. The characteristics of the disadvantaged children?s behavior is similar to the classical signs of the hyperactivity. Teachers can?t differentiate. The hyperactivity and the SES correlates in their judgement. This and the global, verbally restricted information processing makes the school achievement many times harder for them.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pszichológia, kognitív profil teszt
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 19:21
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1181

Actions (login required)

View Item View Item