REAL

A frontoldali tápértékjelölések fogyasztói megítélése

Tóth, Ildikó and Szakály, Zoltán (2023) A frontoldali tápértékjelölések fogyasztói megítélése. GAZDÁLKODÁS, 67 (4). pp. 325-337. ISSN 0046-5518

[img]
Preview
Text
Gazdalkodas_2023_4_3Afrontoldalitapertekjelolesek_325-337.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Az egészséges életmód egyik legfontosabb pillére az egészséges tápérték, melyben az FOP-tápértékjelölések támogathatják a fogyasztókat a helyes döntés meghozatalában. A táplálkozással összefüggő civilizációs betegségek világszerte problémát jelentenek. Az egészséges táplálkozás elengedhetetlen az általános jó közérzethez és számos krónikus betegség megelőzéséhez. Különös figyelmet kell fordítani az FOP-tápértékjelölések használatára a krónikus betegségek megelőzése és az egészséges döntéshozatal érdekében. Fontos, hogy az emberek a lehető legegyszerűbben tudják értelmezni az élelmiszerek tápértékét. A csomagolásnak valós és pontos információt kell nyújtania a termékről. A csomagoláson elhelyezett tápértékjelölési rendszereket a lakosság támogatja a fogyasztók tájékoztatásának módjaként, hiteles információforrásként fogadják el. Kutatások alapján az élelmiszerek csomagolásán elhelyezett tápértékjelölési rendszerek ösztönzően hatnak a fogyasztókra, hogy az „egészségesebbnek” vélt változatot részesítsék előnyben, ezzel támogatva az egészséges táplálkozást és életvitelt. A fókuszcsoportos interjúk alapján kijelenthető, hogy a különböző egészségmagatartású fogyasztók eltérő véleménnyel rendelkeznek nemcsak a táplálkozásról, hanem az élelmiszerekről, azok csomagolásáról és a jelölésekről. Az egészségpreventív csoport tagjai már a vásárlások alkalmával is tudatosabban viselkednek, több időt fordítanak az élelmiszer-jelölések megtekintésére, számukra a csomagolás elején elhelyezett tápértékjelölések ismerősek, megbízható forrásnak találják. A nem tudatos csoportban kevesebb időt fordítanak a jelölések megvizsgálására, számukra a csomagolás elején elhelyezett, FOP-tápértékjelölések nem ismertek, azonban pozitívan értékelik a jelöléseket. A fókuszcsoportos interjúk alapján megállapítható, hogy a csomagolás elülső részén elhelyezett jelölési rendszerek bevezetését széles körű fogyasztói oktatási kampánynak szükséges kísérnie, hogy tájékoztassák a nyilvánosságot a címkék megértésének és használatának mikéntjéről.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: élelmiszer-marketing, tápértékjelölés, élelmiszer-választás
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TX Home economics / háztartástan > TX642-TX840 Food sciences / élelmiszertudomány
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 07 Sep 2023 08:57
Last Modified: 07 Sep 2023 08:57
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/172907

Actions (login required)

Edit Item Edit Item