Repository of the Academy's Library

Az érzelmi és a szociális kompetencia fejlődése óvodáskorban = The development of social and emotional competence in preschool children

Zsolnai, Anikó and Lesznyák, Márta (2009) Az érzelmi és a szociális kompetencia fejlődése óvodáskorban = The development of social and emotional competence in preschool children. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
48475_ZJ1.pdf

Download (435Kb)

Abstract

Óvodás korú (36?69 hónapos) gyerekekkel végzett 2006-os keresztmetszeti (N=119) és az ezt követő (2006-2008) longitudinális (N=29) vizsgálatunk célja a proszociális és az agresszív viselkedést meghatározó szociális és érzelmi készségek fejlettségének, a készségek összefüggéseinek és néhány háttérváltozóval való kapcsolatuknak a feltárása volt. A vizsgálatban két kérdőívet (Mize és Ladd, 1988; Tremblay, 1992; gyermek- és pedagógusváltozat), valamint egy bábozáson alapuló mérőeszközt (Mize és Ladd, 1988; Murphy és Eisenberg, 1997; gyermekváltozat) alkalmaztunk. Mind a keresztmetszeti, mind a longitudinális vizsgálat szerint a segítségkérés mértéke az óvodai évek alatt fokozatosan csökken, ugyanakkor nő az ellenállásé, az egyezkedésé, valamint a bántalmazásé. A lányok érzelemkifejezése mindegyik életkorban erőteljesebb a fiúkénál, s már középső csoportos kortól a fiúk gyakrabban bántalmazzák kortársaikat. A készségműködések nemek szerinti eltéréseinek kis számából arra következtethetünk, hogy a nemek szerinti jelentősebb differenciálódás nem erre az életkorra tehető. Az anya és az apa iskolázottsága a proszociális és az agresszív viselkedést meghatározó készségekkel szignifikáns kapcsolatot mutat, ám mind az anya, mind az apa esetében ezek az értékek igen alacsonyak. Kutatásunk egyik legfontosabb eredménye, hogy az óvodai évek elején meglévő készségkapcsolatok nagy része a későbbiekben jelentős módon nem változik sem az önjellemzés, sem a pedagógusok ítéletei alapján. | The aim of our cross- sectional (N=119) and longitudinal (N=29) research with preschool age children (36-69 months) was to discover the developmental level of social and emotional skills determining aggressive and prosocial behavior and to reveal associations between these skills and some background factors. We applied two questionnaires (Mize and Ladd, 1988; Tremblay, 1992; a child- and a teacher-version) and an instrument based on puppet plays (Mize and Ladd, 1988; Murphy and Eisenberg, 1997; child-version) in our study. Self-ratings and teacher-ratings suggest that girls can be characterized by higher levels of expressing emotions at every age, whereas overt aggression is more characteristic of boys from the age of 5-6 years on. Correlation analysis of self-ratings revealed that the fewest number of significant correlations could be found at the youngest age and the highest number of significant correlations were found at the last data collection wave. Most of the relations formed by the beginning of preschool years do not change considerably later. Significant differences between correlation coefficients derived from teachers' ratings were studied, too. These results show that the relations formed early do not change considerably with age. Father's and the mother's educational levels showed significant correlations with the skills determining prosocial and aggressive behavior, but the differences between the correlation coefficients were not significant in any of the cases.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 16:04
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1813

Actions (login required)

View Item View Item