REAL

Anyai teendőkre, kisgyermeknevelésre történő felkészítés a dualizmus korában

Ambrus Attiláné Kéri, Katalin (2023) Anyai teendőkre, kisgyermeknevelésre történő felkészítés a dualizmus korában. In: Fejezetek a neveléstudomány és a nőtörténet köréből. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 125-139. ISBN 9789633345030

[img]
Preview
Text
Keri_Katalin-szerk-Fejezetek_a_nevelestudomany_es_a_notortenet_korebol-SOE-Sopron-2023-125-139-Keri_Katalin.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (505kB) | Preview

Abstract

A 17-18. századi hazai forrásokból kibontható nőideál az olyan, házias, lányként, feleségként és anyaként is odaadó, erkölcsös, szorgalmas és vallásos nő volt, aki többet foglalkozott a családdal, a gyermekei nevelésével, a háztartással, mint a divattal és a szórakozással. Már a 18. század végén egyértelműen megjelentek azok, a nőnevelés és az anyai szerepre történő felkészítés kérdését tágabb kontextusban vizsgáló magyarországi írásművek (politikai pamfletek, sajtócikkek, pedagógiai tárgyú, tanácsadó munkák), ame- lyekben kifejtésre került, hogy a nemzet erejének megtartása, növelése, a magyarság és a magyar nyelv ügye a nők vállán is nyugszik. Mindez a dualizmus korában, különösen is a 19-20. század fordulóján került legrészletesebben kifejtésre, összefüggésben a gyermekstátusz és a gyermekszemlélet megváltozásával, a társadalmi modernizáció, ezen belül a nőnevelés és női emancipáció kibontakozásával. A tanulmány alapját jelentő kutatás egy tágabb, az újkori magyarországi nőnevelés-történet feltárását célzó vizsgálat része, mely nem csupán tematikai értelemben vett újszerűségével, hanem a téma forrás- tani-módszertani értelemben vett multiperspektivikus közelítésével is próbálja minden eddiginél árnyaltabb módon bemutatni a nő- és gyermeknevelés, az anyai szerep és a nemzetépítés összefüggéseit és problémáit. A kutatás forrástani alapját a korszakban keletkezett sajtótermékek cikk-anyaga, korabeli, nyomtatásban megjelent könyvek, vala- mint egodokumentumok (levelek, naplók, memoárok) és képek jelentik, melyek ér- telmezése a történeti forráselemzés módszerével, kvalitatív és szinkrón közelítéssel tör- tént. A tanulmány tehát egy olyan, nevelés- és művelődéstörténeti keretekbe ágyazott nőneveléstörténeti áttekintést ad, amely segít árnyalni a dualizmus kori Magyarország nemzetépítési törekvéseit és eredményeit. A bemutatás fókuszba állítja – a neveléstör- ténetben hagyományosan tárgyalt, elsősorban iskolatörténetre figyelő lánynevelés tagla- lásán túl – a legújabb problématörténeti, valamint hatás- és recepcióvizsgálatok ered- ményeit, csomópontok kiemelésével áttekintve a lányokat az anyai szerepre, a kis- gyermeknevelésre felkészítő korabeli törekvéseket. | As can be extracted from Hungarian sources from the 17th and 18th centuries, the ideal woman was devoted, virtuous, hard-working and religious housewife, daughter, wife or mother who was more concerned with her family, upbringing her children, and upkeeping the household than she was with fashion and entertainment. By the late 18th century, some political pamphlets, press articles, and pedagogical and advisory works in Hungary examined the issue of women’s education and preparation for motherhood in the broader context of the responsibility of women for maintaining and increasing the strength of the nation, of Hungarianness and the Hungarian language. This was explained in great detail in the era of dualism, especially at the turn of the 19th and 20th centuries. Together with changing attitudes about the status of children towards them, the unfolding of social modernisation included the education and emancipation of women. The research on which this presentation is based is part of a broader study exploring the history of women’s education in Hungary in the modern era. It attempts to present the interrelations and problems of women’s and children’s education, the role of motherhood, and nation-building. The research source material – comprising press articles, books, ego documents (letters, diaries, memories) and pictures – was interpreted using the historical source analysis method and the qualitative and synchronic approach. The presentation provides an overview of the history of women’s education embedded in the history of education and culture, which helps to illuminate the nation-building efforts and achievements of dualist Hungary. In addition to the analysis of girls’ education, which is traditionally discussed in the history of education, focusing primarily on school history, the presentation focuses on the results of the latest problem-historical, impact and reception studies, highlighting the nodes and providing an overview of contemporary efforts to prepare girls for motherhood and the upbringing of young children.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: anyaság története, kisgyermeknevelés, dualizmus kora, nőnevelés-történet, nemzetépítés | history of motherhood, early childhood, education, era of dualism, history of women’s education, nation-building
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 22 Jan 2024 11:36
Last Modified: 22 Jan 2024 11:36
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/185303

Actions (login required)

Edit Item Edit Item