REAL

A felsőfokú óvónőképzés gyakorlati képzésének megvalósítása a Soproni Óvónőképző Intézetben 1964 és 1972 között

Németh, Dóra Katalin (2023) A felsőfokú óvónőképzés gyakorlati képzésének megvalósítása a Soproni Óvónőképző Intézetben 1964 és 1972 között. In: Neveléstudományi kaleidoszkóp : A Benedek Elek Pedagógiai Kar Neveléstudományi és Pszichológiai Intézetének tanulmánykötete. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 37-45. ISBN 978-963-334-500-9 (nyomtatott); 978-963-334-504-7 (pdf)

[img]
Preview
Text
Pasztor_Eniko-Varga_Laszlo-szerk-Nevelestudomanyi_kaleidoszkop-Soproni_Egyetem_Kiado-Sopron-2023-037-045-Nemeth-Dora-Katalin.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (245kB) | Preview

Abstract

Az óvodapedagógus-képzés hazai történetében mindig hangsúlyos volt az elméleti tudás gyakorlati alkalmazása az óvodai környezetben. Több kutató (például Vág, 1989 és Patyi, 2010) rámutat arra, hogy már a 19. század első felében a kisdedóvóképzés jelentős részét a példányóvodákban végzett idő, valamint az aktív gyakorlati képzés tette ki. A 20. század során a pedagógusképzés több reformjában is a gyakorlati képzés kiemelt szerepet kapott, a gyakorlati órák számának növelése és hangsúlyosabbá tétele volt a reformok középpontjában. Az 1958. évi 26. törvényerejű rendelet is nagy jelentőséget tulajdonított a hallgatók gyakorlati képzésének. A hallgatók a frissen megnyílt óvónőképző intézetekben és gyakorló óvodákban töltötték a gyakorlati időt, és rendszeresen részt vettek többhetes területi szakmai gyakorlatokon. A kutatás fő célja az volt, hogy mélyebb betekintést nyerjünk az óvodapedagógus-képzés gyakorlati aspektusába, és megértsük a gyakorlóintézmények feladatait, struktúráját és hatását a hallgatók személyiségfejlődésére és értékrendjére. A kutatás során elsősorban kvalitatív kutatási módszereket alkalmaztunk, például dokumentum- és tartalomelemzést. A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar irattárában található anyagok szolgáltak forrásként, különös figyelemmel az 1964 és 1972 közötti időszakra. Az iratok között a gyakorló intézményekről származó hivatalos statisztikai adatokat, gyakorlati tájékoztatókat és az intézet munkaterveinek gyakorlati óvodákkal és gyakorlati képzéssel kapcsolatos dokumentumait elemeztük. A kutatás során az alábbi kérdésekre kerestük a válaszokat: • Milyen szerepet játszottak a gyakorlóintézmények a hallgatók képzésében? • Milyen szerepet játszottak a gyakorlóintézmények a hallgatók képzésében? • Hogyan kapcsolódtak az intézmények az óvónőképző intézetek életébe? • Milyen módon alakultak a képzés egyes féléveiben a gyakorlati képzés feltételei, követelményei?

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: óvodapedagógus-képzés, Sopron, neveléstörténet, nőnevelés-történet, gyakorlati képzés
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 08 Feb 2024 10:42
Last Modified: 08 Feb 2024 10:42
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/187869

Actions (login required)

Edit Item Edit Item