REAL

Későn beszélni kezdő gyermekek beszédfeldolgozási sajátosságai

Gósy, Mária and Abari, Kálmán (2023) Későn beszélni kezdő gyermekek beszédfeldolgozási sajátosságai. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 16 (4). pp. 5-18. ISSN 2060-0623

[img] Text
ANYP_XVI_2023_4_1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (634kB) | Request a copy

Abstract

A megkésett beszédfejlődés azt jelenti, hogy a gyermek anyanyelv-elsajátítása késve indul, a fejlődés jellegzetes elmaradásokat mutat. A beszéd késése rendszerint akkor tűnik fel, ha a gyermek kétévesen még nem mond szavakat, avagy a beszéde csak néhány szóra korlátozódik. Kérdés, hogy vajon ezeknek a gyermekeknek a rejtett beszédfeldolgozása életkor-specifikusan működik-e. A keresztmetszeti kutatásban 52 hatéves és 52 nyolcéves gyermeket vizsgáltak, akik három-, illetve négyévesen kezdtek el beszélni. A kontrollcsoportokat szám, életkor és nem szerint illesztett, tipikus fejlődésűek alkották. A kutatásban a GMP-diagnosztika hat tesztjében nyújtott teljesítményüket elemezték. A megkésett beszédfejlődésűek az anyanyelv-elsajátítás kezdetétől és az életkoruktól függetlenül csoportszinten szignifikánsan gyengébben teljesítettek, mint a tipikus fejlődésűek. A tanulmány a kapott adatokat a nyelvelsajátítás kezdetének, a beszédfeldolgozási folyamatoknak és a vizsgált életkornak a függvényében tárgyalja.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 Feb 2024 07:59
Last Modified: 14 Feb 2024 07:59
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/188128

Actions (login required)

Edit Item Edit Item