REAL

Az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a szociális kommunikáció kapcsolata

Ladányi, Éva (2022) Az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a szociális kommunikáció kapcsolata. DANUBIUS NOSTER: AZ EÖTVÖS JÓZSEF FŐISKOLA TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 10 (4). pp. 81-92. ISSN 2064-1060

[img]
Preview
Text
Ladanyi_AZ_ISKOLAI.pdf - Published Version

Download (280kB) | Preview

Abstract

Kutatási témám az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét és a kommunikációs képesség jellemzői, valamint ezek kapcsolata serdülők körében. Szakirodalmi tanulmányom célja, hogy bemutassam ezen területek értelmezési kereteit és lehetséges kapcsolódási pontjaikat. Kutatásom fókuszában az iskolai énhatékonyság, az iskolai jóllét mellett ezek szociális vetülete áll. Ennek vizsgálatára a szociális kompetencia egy összetevőjének, a szociális kommunikációs képesség mérése lehet alkalmas. Nagy a nevelés céljának határozza meg a szociális kommunikatív képességek fejlődésének segítését. Az iskolai és a társas énhatékonyság egyik kapcsolóeleme a kommunikáció, hiszen ez utóbbi meghatározza az iskolai személyes kapcsolatokat. Mindez az iskolai jóllétet befolyásoló tényező is, hiszen az iskolai jóllét azt jelzi, hogyan érzi magát a tanuló általában az iskolában. Az énhatékonyság a személyiségfejlődést meghatározó kognitív konstruktum, mely hatással van a megismerésre, a motivációra, az érzelmekre és a viselkedésre egyaránt. Megmutatja, hogyan gondolkodik az egyén saját hatóerejéről egy feladat elvégzésével kapcsolatban, illetve azt is, miként gondolkodik mindennapi működéséről, pszichés jóllétéről. Az énhatékonyság érzésének fejlődése gyermek- és serdülőkorban nagyon intenzív, és leginkább az iskolához, a kortársakhoz és a családhoz kötődik, az e közösségekben megéltek alakítják, formálják. Főként a serdülőkorban megjelenő fejlődési kihívásokra adott válaszok járulnak hozzá ahhoz, hogy egy olyan rugalmas énhatékonyság alakuljon ki, amellyel sikeresek, hatékonyak tudnak lenni az iskolai feladatok teljesítésében és szociális területen egyaránt. Az énhatékonyság iskolai környezetben történő vizsgálatainak fókuszában leginkább a tanulók teljesítménye, a tanulás hatékonysága áll, kevésbé elemzik egyrészt azt, hogy az énhatékonyság érzése hogyan függ össze az iskolai jóllét érzésével, másrészt az énhatékonyság és a jóllét kifejezése milyen kommunikációs eszközökkel történik, milyen kommunikációban tükröződik. Az iskolai jóllét alakulásában a társas kapcsolatok, a támogató kortársi környezetek meghatározóak, és az énhatékonyság társas jellemzői is fontos szerepet játszanak az iskolai jóllét növekedésében. Hampton szerint a magasabb társas énhatékonyság segíti a közösségbe való hatékonyabb beilleszkedést és a kölcsönös támogatás kialakítását, valamint a társakkal való sikeres kommunikációt. A kielégítő társas kapcsolatok fenntartása számos kommunikációs stratégiát követel az egyéntől, melyek a munkavégzéshez, a sikerek eléréséhez, a jóllét érzéséhez is elengedhetetlenek. | The research focuses on the relationship between academic self-efficacy, academic well-being and social communication among adolescents. Due to this complexity, it is expected that we will learn more about these new characteristics and their relationships, and that the theoretical model can be extended for all three areas. The research will provide empirical data that can be used in development programmes for adolescents.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: social communication, social competence, academic self-efficacy
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM5 Social psychology / szociálpszichológia
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L10 School organization / iskolaszervezet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 03 May 2024 11:16
Last Modified: 03 May 2024 11:16
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193819

Actions (login required)

Edit Item Edit Item