Gósy, Mária and Pregitzer, Márta (2019) Beszédészlelés és beszédmegértés ikreknél és nem ikreknél. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (3). pp. 5-17. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XII_2019_3_1.pdf Restricted to Repository staff only Download (348kB) | Request a copy |
Abstract
A kutatási eredmények a genetikai tényező mellett a környezeti hatás meghatározó szerepét igazolják a nyelvelsajátításban. Az ikrek anyanyelvi jellemzőinek összevető vizsgálata nem ikergyermekekéivel információt nyújthat az eltérő környezeti hatás következményeiről. Kutatásunkban a beszédészlelés és a beszédmegértés két-két folyamatát elemeztük közel 400 gyermek (5–9 évesek) teszteléses vizsgálata alapján. Az eredmények szerint a beszédhangdifferenciálásban jóformán nincs különbség az ikrek és a nem ikrek között, míg a szeriális észlelésben csak a 7 és a 8 évesek esetében nem volt jelentős eltérés kimutatható. A mondatmegértés csak az 5 évesek esetében mutatott különbséget az ikerlét függvényében. A szövegértésben az 5 évesek kivételével az összes vizsgált életkorban a nem ikergyermekek szignifikánsan jobban teljesítettek az ikreknél. Eredményeink felhívják a figyelmet a beszédfeldolgozási nehézségekre és a fejlesztés mielőbbi megkezdésére.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 May 2024 13:38 |
Last Modified: | 13 May 2024 13:38 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/194791 |
Actions (login required)
Edit Item |