REAL

Beszédészlelés és beszédmegértés ikreknél és nem ikreknél

Gósy, Mária and Pregitzer, Márta (2019) Beszédészlelés és beszédmegértés ikreknél és nem ikreknél. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (3). pp. 5-17. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_3_1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (348kB) | Request a copy

Abstract

A kutatási eredmények a genetikai tényező mellett a környezeti hatás meghatározó szerepét igazolják a nyelvelsajátításban. Az ikrek anyanyelvi jellemzőinek összevető vizsgálata nem ikergyermekekéivel információt nyújthat az eltérő környezeti hatás következményeiről. Kutatásunkban a beszédészlelés és a beszédmegértés két-két folyamatát elemeztük közel 400 gyermek (5–9 évesek) teszteléses vizsgálata alapján. Az eredmények szerint a beszédhangdifferenciálásban jóformán nincs különbség az ikrek és a nem ikrek között, míg a szeriális észlelésben csak a 7 és a 8 évesek esetében nem volt jelentős eltérés kimutatható. A mondatmegértés csak az 5 évesek esetében mutatott különbséget az ikerlét függvényében. A szövegértésben az 5 évesek kivételével az összes vizsgált életkorban a nem ikergyermekek szignifikánsan jobban teljesítettek az ikreknél. Eredményeink felhívják a figyelmet a beszédfeldolgozási nehézségekre és a fejlesztés mielőbbi megkezdésére.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 May 2024 13:38
Last Modified: 13 May 2024 13:38
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/194791

Actions (login required)

Edit Item Edit Item