REAL

A metakogníció iskolai fejlesztésének alapjai = Foundations for developing students` metacognition

Csíkos, Csaba and Molnár, Éva and Tarkó, Klára and Zsigmond, István (2007) A metakogníció iskolai fejlesztésének alapjai = Foundations for developing students` metacognition. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
38222_ZJ1.pdf

Download (103Kb)

Abstract

Kutatásunkban a metakogníció jelenségének megismerését, és az oktatás gyakorlatában történő alkalmazásának empirikus vizsgálatát tűztük ki célul. Általános iskolai negyedik osztályok tanulók számára készített fejlesztő programunk célkitűzése volt, hogy a matematika és az olvasás terén széles körben, speciális tanári felkészítés nélkül is használható feladatsorozatokat próbáljunk ki, amelyek alkalmasak a tanulói metakognitív stratégiák fejlesztésére. A fejlesztő kísérlet eredményesnek bizonyult, a kismértékű fejlesztő beavatkozás (minimal intervention) kategóriába tartozó fejlesztés szignifikáns teljesítmény-javulást hozott a kísérleti osztályokban, a kísérlet szempontjából releváns teszteken. Kutatásunk a metakogníció jelenségvilágának megismerése és gyakorlati alkalmazása mellett kutatásmódszertani szempontból jelentős hozadéka egy kevésváltozós, a kísérleti hatás empirikus meghatározását lehetővé tevő kísérlet megvalósítása. | In this research project we investigated the phenomenon of metacognition and the possibility of its application in classroom environments. Our metacognition-based training program was developed in the fields of mathematics and reading for 4th grade pupils. We planned to develop a training program that contains mathematical and reading tasks requiring pupils to use their metacognitive strategies, and which belongs to the category of minimal intervention programs. This metacognition-based training program proved to be successful in terms of having significantly higher results in the experimental group. Beyond studying the theoretical and practical aspects of metacognition, our research project resulted in developing the methodological bases of educational experiments: the innovative research design and the use of effect size (omega-squared) can be considered as purely methodological contributions.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 22:44
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/512

Actions (login required)

View Item View Item