REAL

A magyar neveléstörténet-írás historiográfiája a neveléstörténeti monográfiák és tankönyvek tükrében (1848-1948) = The historiography of the hungarian educational history on the basis of the manuals and textbooks on the history of education

Pukánszky, Béla and Kékes Szabó, Mihály and Németh, András and Nóbik, Attila (2008) A magyar neveléstörténet-írás historiográfiája a neveléstörténeti monográfiák és tankönyvek tükrében (1848-1948) = The historiography of the hungarian educational history on the basis of the manuals and textbooks on the history of education. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
42678_ZJ1.pdf

Download (257Kb)

Abstract

Kutatásunkban arra vállalkoztunk, hogy feltárjuk a 19. században és a 20. század első felében megjelent magyar neveléstörténeti kézikönyvek és tankönyveinek főbb jellegzetességeit, megállapítsuk a műfajra jellemző sajátos vonásokat. A 19. századi Magyarországon a felsőoktatásban tantárgyként is megjelenő neveléstörténet - német mintára - tartósnak bizonyuló szakmai kánont alakított ki. Kutatásunk eredményeképpen a több mint másfél évszázados magyar neveléstörténeti kánon két alapvető tulajdonságát állapítjuk meg: 1. Az egyetemi szférához tartozó szerzők meghatározó szerepet játszottak a neveléstörténet-írás témáinak kijelölésében és tartalmainak megformálásában. Mindazonáltal jellemző, hogy a tematika, a tananyag értelmező feldolgozása és a szövegalkotás stiláris jellemzői tekintetében szívesen ragaszkodtak a kiérlelt tradíciókhoz. 2. A neveléstörténet - mint tudomány és tantárgy - önmeghatározásában mindig fontos szerepet játszott a propedeutikus jelleg felvállalása: a pedagógus-jelöltek bevezetése választott szakmájuk múltjába. A vizsgált korszakokban ez a funkció gyarapodott: a neveléstörténet egyre jelentősebb legitimáló-önlegitimáló szerepet töltött be a képzésben. A dualizmus korában ezt a tananyag célszerű kiválasztásával és elrendezésével érték el a képzők, a II. világháború utáni évtizedekben pedig a feldolgozott neveléstörténeti tartalmak ideológiai konnotációjának felerősítésével. | In our research-project, we explored the main characteristics and special features of those 'history of education' textbooks that were published in Hungary in the 19th century and the first half of the 20th century. As a result of our research, two statements can be made about the main characteristics of these traditions: 1. Authors of university textbooks played the key role in constructing the topics and content of 'history of education'. Although the content changed constantly, they, in many cases, held to the topics, the interpretations and the style of the previous textbooks. 2. We distinguished two functions/forms of history of education. On one hand, it is one of the educational sciences; on the other hand, history of education has always been an important subject of teacher training. The subject offers a selected and summarized version of the findings of the discipline. It describes not only the evolution and change of educational ideas and practices, but introduces student teachers to the past of their profession (to establish the group identity of teachers) In the 19th century, the legitimization was achieved by selecting the 'right' content, after the II. World War, however, the ideological connotation of the content became dominant.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 21:37
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/738

Actions (login required)

View Item View Item