REAL

Metakognícióra alapozott fejlesztés a matematika és az olvasás területén = Metacognition-based trainings in the fields of mathematics and reading

Csíkos, Csaba and Kelemen, Rita and Kelemen-Molitorisz, Anikó and Molnár, Éva and Pataky, Gabriella and Steklács, János and Szabóné Szitányi, Judit (2011) Metakognícióra alapozott fejlesztés a matematika és az olvasás területén = Metacognition-based trainings in the fields of mathematics and reading. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
63360_ZJ1.pdf

Download (168kB) | Preview

Abstract

A kutatás eredményeit a matekognícióra alapozott iskolai fejlesztések középpontba helyezésével négy területen mutattuk be bírálati rendszerű publikációs fórumokon: (1) Elvi-fogalomhasználati kérdések elemzésével az alsó tagozatos korosztály fejlesztési lehetőségeit tártuk föl, és vizsgálatainkat a tudatos metakognitív folyamatokra korlátoztuk. (2) Kutatásmódszertani szempontból az on-line vizsgálati módszerek közül a hangosan gondolkodtatás technikáját és az adaptív stratégia-használat értékelésére alkalmas choice – no-choice módszer felhasználását emeljük ki. (3) A metakogníció off-line mérőeszközei közül az olvasási és matematikára vonatkozó meggyőződések kérdőíves elemzését alkalmaztuk nagymintás felmérésekben: IRA, MARSI, és egy saját fejlesztésű matematikai kérdőív (4) Eredményes fejlesztő kísérleteket végeztünk az alsó tagozatos olvasás- és matematikatanítás területén, amelyek újabb bizonyítékokat hoztak az alsó tagozatos korban lehetséges, metakognícióra alapozott, iskolai tanórai keretek között megvalósítható fejlesztésre. | The results of the current OTKA project have been published in peer-review publication forums, covering four main aspects of the project, and focussing on metacognition-based classroom intervention programs: (1) Having analyzed basic theoretical-conceptual questions, the possibility of metacognition-based interventions among elementary school students have been revealed, and the focus of our current research programs have been restricted to metacognitive processes being potentially reportable (i.e., awareness). (2) From research methodological aspect, studying and using the think aloud techniques and the choice - no-choice methodology (one promising evaluation method for measuring adaptive strategy use) were of primary importance. (3) Among off-line questionnaires of metacognitive awareness, the IRA and MARSI questionnaires of reading, and a newly developed questionnaire for mathematics beliefs were used in large sample surveys. (4) In the fields of metacognition-based intervention programs in reading and mathematics, we conducted promising programs yielding further evidence about the possibility of metacognition-based classroom intervention among elementary school students.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF13 Memory and learning / emlékezet, tanulás
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Kotegelt Import
Date Deposited: 01 May 2014 05:56
Last Modified: 28 Jul 2014 12:27
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/11794

Actions (login required)

Edit Item Edit Item