REAL

Okuljunk belőle! : Az oktatás szerepe a szúrt és vágott sérülések megelőzésében = Let's learn from it! : The role of education in the prevention of stab and cut injuries

Sinka Lászlóné Adamik, Erika and Balogh, Zoltán (2021) Okuljunk belőle! : Az oktatás szerepe a szúrt és vágott sérülések megelőzésében = Let's learn from it! : The role of education in the prevention of stab and cut injuries. IME: INTERDISZCIPLINÁRIS MAGYAR EGÉSZSÉGÜGY : AZ EGÉSZSÉGÜGYI VEZETŐK SZAKLAPJA, 20 (4). pp. 23-28. ISSN 1588-6387 (nyomtatott); 1789-9974 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
7801-Cikkszovege-35545-1-10-20220224.pdf

Download (223kB) | Preview

Abstract

Bevezetés: Az éles, hegyes eszközök okozta sérülések mindennapi kockázatként vannak jelen az egészségügyben dolgozók életében. A megelőzésük mind a sérülések elkerülése érdekében, mind pedig a fertőződés kockázata miatt fontos. Célkitűzés: Közleményünkben megvizsgáljuk az éles, hegyes eszközök okozta sérülések megelőzését célzó oktatások eredményességének fejlesztési lehetőségeit a kutatási eredmények és a publikált szakirodalmak tükrében. Módszer: A témában készült, 2020-ban megjelent kutatás, valamint az azóta publikált szakirodalmak alapján fogalmazunk meg javaslatokat az oktatások rendszerére és módszerére, valamint az oktatandó tananyagra vonatkozóan. Eredmények: Az oktatás az ismeretek bővítésén és a viselkedés megváltoztatásán keresztül eredményesen alkalmazható a sérülések megelőzésében. A hazai kutatás eredményei azt támasztják alá, hogy a téma oktatása annak tartalmát és gyakoriságát illetően is fejlesztendő. Megbeszélés: A jogszabálynak megfelelő tartalommal felépített oktatási anyag hangsúlyait célszerű az intézményben azonosított problémákhoz igazítani. A képzés megfelelő gyakorisága fontos eleme az eredményességnek. A javasolt képzési forma a helyszínspecifikus gyakorlati oktatás. Következtetés: Az éles, hegyes eszközök okozta sérülések kockázatát önmagában egyetlen módszer sem tudja nullára csökkenteni. A megelőző intézkedéseknek azonban nélkülözhetetlen eleme a megfelelő oktatás. = Background: The risk of injuries caused by sharp, pointed tools is always present in the everyday work of the healthcare staff. The prevention of these in necessary to avoid injuries and because of the risk of infection. Objective: In this paper, we examine the possibilities for improving the effectiveness of education for the prevention of injuries caused by sharp, pointed tools in the light of the research results and the published literature. Method: Based on the research carried out on the topic and published in 2020, as well as the literature published since then, we formulate proposals for the system and method of education and the curriculum to be taught. Results: Education can be used effectively to prevent injuries by expanding knowledge and changing behaviour. The results of the Hungarian research support that the teaching of the topic should be improved in terms of its content and frequency. Discussion: It is advisable to adapt the emphasis of the educational material with the content in accordance with the law to the problems identified in the institution. Adequate frequency of education is an important element of effectiveness. The recommended form of education is site-specific practical training. Conclusion: No method alone can reduce the risk of injury from sharp instruments. However, adequate education is an essential element of preventive action.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV6001-HV6030 Criminology / kriminalisztika
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 28 Feb 2022 13:15
Last Modified: 28 Feb 2022 13:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/138260

Actions (login required)

Edit Item Edit Item