Harsányi, Szabolcs Gergő and Koltói, Lilla and Pulai-Kottlár, Gabriella and Kovács, Dóra and Kövesdi, Andrea and Nagybányai-Nagy, Olivér and Nyitrai, Erika and Simon, Gabriella and Smohai, Máté and Takács, Nándor and Takács, Szabolcs (2019) Az iskolai teljesítménykülönbség és a szocioökonómiai státusz összefüggései - az országos kompetenciamérés eredményeinek vizsgálata a szülők munkájának rendszeressége, az észlelet társadalmi helyzet és a lakókörnyezet voonatkozásában. Psychologia Hungarica Caroliensis, 7 (4). pp. 148-221. ISSN 2064-2504
|
Text
EPA02497_psychologia_2019_04_148-221.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Az iskolai teljesítményben mutatkozó különbségek egyik fontos magyarázó tényezője a tanulók szocioökonómiai státusza, melyet számos kutatás igazolt már: Manstead, 2018; Carlisle és Murray, 2015; Kraus és Stephens, 2012. A szülők társadalmi helyzete több területen befolyásolja a gyermek tanulmányi eredményességét: szegényesebb tárgyi feltételek, kevesebb információ, ingerszegényebb környezet, elbizonytalanodott, anyagi gondokkal küzdő szülők egyaránt negatív hatással lehetnek a gyermek teljesítményére. Másrészről az iskola irányában nagy elvárás a társadalmi egyenlőtlenségből származó iskolai különbségek kiküszöbölése, enyhítése, ugyanakkor ellentmondásosak az arra vonatkozó kutatási eredmények, hogy mennyire sikeresek ezen a területen az iskolák (von Hippelés mtsai, 2018). Kutatásunkban az Országos kompetenciamérés 2018-as adatait elemezzük a társadalmi osztály három tényezőjének tükrében: a szülők foglalkoztatottsága, a család észlelt anyagi helyzete, valamint a lakóhely észlelt társadalmi státusza. Eredményeink szerint a képzéstípus határozza meg leginkább a teljesítményt, de a szülők rendszeres munkája, a család átlagos vagy jobb anyagi helyzete, a nem szegény lakókörnyezet is hozzájárulhat valamennyire a jobb teljesítményhez. A szerzők a tanulmány alapjául szolgáló kutatást az Országoskompetenciaméréskutatócsoport 20642B800 témaszámú, a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara által finanszírozott pályázat keretében végezték.Dolgozatunk mellékleteként angol nyelven is közöljük tanulmányunkat.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | ISSN online: 2064-3101 |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 07 Jun 2022 11:33 |
Last Modified: | 07 Jun 2022 11:33 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/143497 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |