REAL

Az iskolában elsajátított tudás minőségének értékelése = Evaluation of the quality of students' knowledge

Csapó, Benő and Bogárné Németh, Mária and Korom, Erzsébet and Molnár, Gyöngyvér and Nagy, Lászlóné (2008) Az iskolában elsajátított tudás minőségének értékelése = Evaluation of the quality of students' knowledge. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
46659_ZJ1.pdf

Download (160kB)

Abstract

Az iskolában elsajátított tudás szerveződésének feltárása érdekében a természettudományos fogalmakat a középpontba állítva vizsgáltuk a fogalmak fejlődését. Megjelent a vizsgálatok eredményeit összegző könyv. Több elemzés mutatta be a tárgyi tudás szerveződésének merevségeit, a többszörös reprezentáció hiányát, és az ebből fakadó alkalmazási problémákat. Sor került a központi jelentőségűnek bizonyult képességek (induktív gondolkodás, analógiás gondolkodás) tanulásban játszott konkrét szerepének kimutatására, a fejlesztési lehetőségek feltérképezésére (pl. problémamegoldás), és fejlesztő kísérletekre (pl. az induktív gondolkodás fejlesztése, az analógiás gondolkodás), továbbá azoknak az iskolában alkalmazható tanítási módszereknek a kipróbálására, amelyek a képességek hatékonyabb fejlesztését segítik (probléma alapú tanítás, projekt módszer, a feladatlapok és az IKT eszközök alkalmazása). Megjelent az analógiás gondolkodás fejlesztésével kapcsolatos kísérleteket bemutató könyv. A komplex problémamegoldás terén a nemzetközi elemzéseknél részletesebb adatfelvételre kerül sor, több korosztály felmérésével lehetőség nyílt a fejlődés elemzésére. Megjelent a vizsgálatokat bemutató könyv. A program több téren továbbfejlesztette a tudás szerveződésével és a képességek fejlődésével kapcsolatos kutatások elméleti kereteit és módszertanát, például a kompetencia-skálák készítésének elméleti megalapozása és a széles életkori intervallumot átfogó fejlődéséi skálák készítése terén. | The main focus of the project has been the study of the organization of knowledge mastered at school. Both propositional knowledge (concept organization, conceptual change) and propositional knowledge (analogical reasoning, inductive reasoning, complex problem solving), as well as the interaction of the two forms of knowledge have been studied. The empirical studies revealed the problems of conceptual change that may be attributed to the lack of deeper understanding and multiple representations. Beyond assessing the development of skills, intervention experiments were also carried out. The intervention methods resulted in significant developmental changes in analogical and inductive reasoning. The research project resulted in a new synthesis of the forms of organization of school knowledge and contributed to the development of methods e.g. to the theoretical bases of creating competency scales and establishing developmental scales by the means of IRT.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia, módszertan
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 08 May 2009 11:00
Last Modified: 30 Nov 2010 17:36
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/1524

Actions (login required)

Edit Item Edit Item