Szabó, László Tamás (2022) Rejtett tanterv a változó tanulási környezetben. EDUCATIO, 31 (4). pp. 633-646. ISSN 1216-3384
|
Text
1419-8827-article-p633.pdf Download (214kB) | Preview |
Abstract
A globalizálódás mint civilizációs fejlemény gyökeresen új feltételek közegébehelyezte a képzés, a tanítás és tanulás világát. Ez az írás e problémakörtvizsgálja, azt, miféle hatások formálják a szóban forgó világot az új feltételekközegében mind a szervezett, intézményes tanítás/tanulás, mind a szabadidőstanulás terepén. Választott nézőpontunk a szaknyelvi metaforával „rejtetttanterv”-nek nevezett jelenségvilág. A szakirodalom kettős értelemben használjaezt a metaforát: részint hatásforrásként (rejtett tanterv/hidden curriculum,implicit tanterv, latens curriculum, nem tervezett curriculum), részint ehatásforrás hozamaiként (hallgatólagos tudás, implicit tudás, a viselkedés nemverbalizált szabályrendszerének – rituálék – felismerése és elsajátítása).Mindezek a tanítás mintegy nem szándékolt mellékhatásaiként jönnek létre ésközvetítődnek a tanulóhoz (gyermekhez és felnőtthöz egyaránt). Ezek azok apszichikus képződmények (ismeret, attitűd, szokás, cselekvési és reagálási mód),amelyek – meghatározó tananyagként – tipikus, azaz gyakorta ismétlődő (rituálék)tanulási tapasztalatokként foglalhatók össze. Az új tanulási környezetmeghatározó jellemzője a vizualitás (képek) erőteljes térnyerése a szavakbólépülő fogalmi nyelv mellett. A globális környezet globális kompetenciákkimunkálását várja az oktatástól; e téren a pandémia alatti online oktatástvizsgáló tanulmányok nem nyújtanak vigasztaló képet, viszont jelezzük azokat ahazai fejleményeket, terveket és kimunkált tanulást segítő/támogató tartalmi ésmódszerbeli kezdeményeket, amelyek némi reményre jogosítanak. Számbavesszük azúj tanulási környezet kommunikációs sajátosságainak nem tervezett – pozitív ésnegatív – rejtett tantervi hatásait (észlelési sebesség, figyelem, információvs. tudás, új típusú tanári és tanulói szerepek, partnerségi viszonyok,tudásmonopólium stb.). A szakirodalom nyomán szólunk a hálózatos világbanlétrejövő újfajta közösségek és identitások jellemző vonásairól.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | rejtett tanterv; tanulási környezet; |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 06 Feb 2023 12:36 |
Last Modified: | 06 Feb 2023 12:36 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/158134 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |