Dolgosné Kormos, Judit and Dörnyei, Zoltán and Tartsayné Németh, Nóra and Wein Csizér, Katalin (2007) Nyelvtanulási motiváció az általános iskolások körében: kihívások az Európai Unióhoz való csatlakozás előtt és után = Hungarian school children's language learning motivation: challenges prior and after joining the European Union. Project Report. OTKA.
|
PDF
47111_ZJ1.pdf Download (125kB) |
Abstract
Eredményeink három fő téma köré csoportosíthatóak: a nyelvi globalizáció folyamata, a nyelvtanulók nyelvtanulói énképe és az interkulturális kontaktus szerepe az idegen nyelvtanulásban. Kutatásunk azt mutatja, hogy az angol nyelvi globalizáció folyamata Magyarországon is jelentős, az angol nyelv mindinkább háttérbe szorítja a regionálisan fontos idegen nyelveket mint például a német. Ugyanakkor a magyar iskolás korú nyelvtanulók egy része disszonánsan áll a nyelvtanuláshoz. Ezeknek a diákoknak a motivációjának magyarázatára az előrevetített idegen-nyelvi én reprezentációit hoztuk fel és megállapítottuk, hogy ha ezek a reprezentációk nem képződnek le a nyelvvel/beszélőivel való minőségi, illetve mennyiségi kapcsolatban, illetve, ha ez a kapcsolat nem mutatkozik meg az idegen nyelvi énképben, csökken a diákok motivációja, és így kevésbé lesznek sikeresek a nyelvtanulásban. Az, hogy a nyelvtanulók mennyire tudják magukat elképzelni, mint kompetens idegen nyelv használók a jövőbeli életük során erősen meghatározza, hogy mennyi energiát hajlandóak a nyelvtanulásra fordítani a jelenben. A diákok által megtapasztalt tipikus kontaktus direkt kontaktus, amely során a résztvevők anyanyelvi beszélőkkel találkoznak hazánkban. Eredményeink azt mutatják, hogy azok a nyelvtanulók, akiknek gyakori kontaktus élményben van részük, több erőfeszítést is hajlandóak tenni a nyelv elsajátításának érdekében, mint azok a diákok, akik csak ritkán kerülnek kapcsolatba külföldiekkel. | Our results can be grouped around three main themes: language globalization, students? self-perceptions as language learners and inter-cultural contact experiences. Our research indicates that while English has maintained its high educational profile, the study of non-world languages has become an increasingly marginal specialisation field in the Hungarian context. The study of language learners? motivational profiles confirmed the importance of students? self-perceptions as language learners. In explaining the motivational profiles of students with dissonant dispositions, we concluded that those students will expend the most energy into language learning whose idealised image of themselves appeared to be both personally agreeable and professionally successful in the field of language learning. The analysis of the various types of contact situations revealed that tourism does not create many contact opportunities for the majority of students in this country; it is rather family resources and relations as well as school visits that play an important role in helping students experience inter-ethnic contact. Students regarded contact situations beneficial for a number of reasons and reported that cross-cultural contact helps the development of their language competence and contributes to the increase of their motivation and the decrease of their language use anxiety.
Item Type: | Monograph (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pedagógia, nyelvoktatás, motiváció |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás |
Depositing User: | Mr. Andras Holl |
Date Deposited: | 08 May 2009 11:00 |
Last Modified: | 30 Nov 2010 16:41 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/1694 |
Actions (login required)
Edit Item |