Mikonya, György and Ehrenhard, Skiera and Kiss, Endre and Németh, András and Pronczynsky, Andreas and Pukánszky, Béla (2007) Életreform mozgalmak és a reformpedagógia = Life-style reform movements and the progressive education. Project Report. OTKA.
|
PDF
37337_ZJ1.pdf Download (155kB) |
Abstract
Összegezve a kutatás részleteit a következő fő megállapítások nyertek igazolást: 1.Az életreform-mozgalmak kezdeményezői a leginkább a középosztályhoz tartozó értelmiségiek. Közöttük jelentős számban vannak jelen teológusok, tanárok és orvosok. Közös jellemzőjük, hogy szűkebb szakterületüket meghaladva az adott személy vagy közösség egészét érintő szemléletet, gyakorlatot fejlesztenek ki, ezt sokszorosan kipróbálják a gyakorlatban és hatásosság esetén ennek lelkes "prófétáivá" válnak, majdnem mindig lesznek tanítványaik, akik a mester halála után ortodox és reform irányba viszik tovább az adott iskola tanrendszerét. Az összegző jellegű megállapítások részletei természetesen minden irányzatnál más-más formációban és számtalan eltérő kombinációban jelennek meg. 2.Az életreform törekvések artikulálódása szempontjából sajátos hullámzás figyelhető meg az elemzett időszakban, nyugodtabb és feléledő periódusok követik egymást. Közben vannak folyamatosan jelenlevő de mindig csak kevés embert mozgósító csoportosulások. Előfordul hogy némelyik mozgalom erősíti egymást, mások párhuzamosan futnak egymás mellett, míg megint mások kioltják egymást vagy éppen ellenségesen viseltetnek egymás iránt. Mindezek a hullámzásokat meghatározó módon alakítják a gazdasági-társadalmi viszonyok és az adott ország lappangó vagy ismert hagyományai. | Summerizing the most important conclusions: 1. The initiators of life-reform movements were intellectuals who belonged to the middle classes. Most of them were theologians, teachers or physicians. It was characteristic of them to work out new concepts of practice referring to their community, they tried it out and when it was successful they became very enthusiastic "prophets" of the new idea. Very often their followers - after the death of the master - diverted the educational system of the concrete school into an "orthodox" or "reform" way. The details and combination of the details depended on the particular school. 2. In the examined period we could observe a peculiar "waving" in the articulation of life-reform endeavours. There were "still" and "reviving" periods following each-other. In the meanwhile there were groups that were continously present but could mobilize only few people. Some movements strengthened and some of them weakened the others. These "wavings" were determined by economical and social conditions and also by the well known or hidden cultural traditions of the particular society.
Item Type: | Monograph (Project Report) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Pedagógia |
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet |
Depositing User: | Mr. Andras Holl |
Date Deposited: | 08 May 2009 11:00 |
Last Modified: | 01 Dec 2010 00:26 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/170 |
Actions (login required)
Edit Item |