REAL

Iskolaközpontok vagy kultúrrégió-centrumok? : A reformkori iskolázás térbeli tagolódásának dilemmái a protestáns akadémikusok kollektív biográfiai jellemzőinek tükrében

Ugrai, János (2023) Iskolaközpontok vagy kultúrrégió-centrumok? : A reformkori iskolázás térbeli tagolódásának dilemmái a protestáns akadémikusok kollektív biográfiai jellemzőinek tükrében. EDUCATIO, 32 (2). pp. 193-206. ISSN 1216-3384

[img]
Preview
Text
2063-article-p193.pdf

Download (188kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban a reformkori Akadémia protestáns tagjainak földrajzihovatartozását vizsgáltuk kollektív biográfiai eszközökkel. A tanulmányi pályaés a felnőtt életutak állomásait kultúrrégiókhoz soroltuk. Ezt követően akultúrrégiók egymáshoz viszonyított arányát, akadémiai reprezentációjuk erejét,illetve a személyeknek a kultúrrégiók közötti mozgását, földrajzi mobilitásuknagyságát és intenzitását határoztuk meg. A vizsgálatot az tette lehetővé, hogya reformkori Akadémia mindenféle metszésvonal mentén egyensúlyozómechanizmusokat működtetett, s így felekezeti és földrajzi értelemben isegyfajta reprezentativitásra törekedett. A reformkori akadémikusok mobilitásátvizsgálva Debrecen és Erdély önállóságához (és zártságához) nyertünk újabbérveket, emellett pedig Pest immár egyre erőteljesebb vonzó hatása támaszthatóalá meggyőző számokkal.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 18 Aug 2023 09:54
Last Modified: 18 Aug 2023 09:54
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/171709

Actions (login required)

Edit Item Edit Item