Hermann, Zoltán and Semjén, András (2023) Az oktatásirányítás és -finanszírozás központosításának hatása az oktatási egyenlőtlenségekre. In: Munkaerőpiaci tükör 2022. Munkaerőpiaci Tükör . Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Közgazdaságtudományi Intézet, HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat, Budapest, pp. 119-125.
|
Text
Az-oktatasiranyitas-es-finanszirozas-kozpontositasanak-hatasa-az-oktatasi-egyenlotlensegekre.pdf Download (683kB) | Preview |
Abstract
Írásunk adminisztratív államigazgatási adatok és az országos kompetenciamérés adatainak felhasználásával azt vizsgálja, hogy a 2013-ban elkezdett oktatásirányítási és finanszírozási centralizáció – amely az iskolák finanszírozását és az oktatásirányítást önkormányzati hatáskörből központi kormányzati feladattá tette – milyen hatással volt az egy tanulóra jutó oktatási kiadások egyenlőtlenségére, és mennyiben volt képes gyengíteni a települési átlagos jövedelem, illetve a családi háttér hatását a tanulói teljesítményekre. A reform előtt a gazdagabb (magasabb átlagos jövedelmű lakosokkal rendelkező) települések átlagban többet költöttek egy tanuló oktatására, mint az alacsonyabb jövedelmű, kevésbé módos települések. A reform sikeresen csökkentette, szinte felszámolta ezeket a jövedelemhez kapcsolódó fajlagos kiadási egyenlőtlenségeket. Ugyanakkor a kompetenciamérések eredményei azt mutatják, hogy a fajlagos oktatási kiadások kiegyenlítése gyakorlatilag nem volt érzékelhető hatással a gazdagabb és szegényebb települések tanulói közötti teljesítménykülönbségek mértékére, és a tanulók családjának társadalmi-gazdasági státuskülönbségei továbbra is jelentősen hatnak a tanulói teszteredményekre.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 Dec 2023 10:33 |
Last Modified: | 14 Dec 2023 10:33 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/182577 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |