REAL

A magyar neveléstudomány fejlődésének új irányzatai a XX. század második felében = New Trends in the development of the hungarian science of education in the second half of the 20th century

Németh, András and Mikonya, György and Pukánszky, Béla (2009) A magyar neveléstudomány fejlődésének új irányzatai a XX. század második felében = New Trends in the development of the hungarian science of education in the second half of the 20th century. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
46598_ZJ1.pdf

Download (359kB)

Abstract

A kutatás első szakasza a magyar szocialista neveléstudomány 1950-60-as években lezajló intézményesülése paradigmatikus jegyeinek bemutatására vállalkozott. A kutatás második része széleskörű külföldi szakirodalomra alapozva a neveléstudomány posztmodern fordulatának néhány a hazai tudományfejlődést is befolyásoló nemzetközi folyamatait vizsgálta. A kutatást záró harmadik része egy erre a célra kifejleszettt számítógépes diskurzuselemző program felhasználásával az 1996-2006 közötti időszak magyar neveléstudományi diskurzusainak kvalitatív elemezését végezte el négy hazai reprezentatív pedagógiai folyóirat szövegeinek alapján. Ennek keretében feltárásra kerültek 1. neveléstudomány és határtudományai kapcsolatának főbb sajátosságai, 2. az egyes folyóiratok szakirodalmi hivatkozásai alapján a különböző szakmai csoportok egymás közötti kommunikációjának főbb jellemzői, 3. a magyar neveléstudományi diskurzusok fontosabb referenciaszemélyei. A kutatás eredményeit egy 2005-ben megjelenő önálló monográfia (Németh A.: A magyar Neveléstudomány tudománytörténete, továbbá egy 2008-ban megjelenő magyar nyelvű tanulmánykötet (Biró Zsuzsa-Pap K. Tünde (szerk.): valamint két nyomdai előkészítés alatt álló munka, egy magyar (Németh A.- Biró Zs. (szerk.): és egy német, illetve angol nyelvű tanulmánykötet (Hopfner J.-Németh, A-Szabolcs É. (szerk.): Erziehungswissenschaft-Schule-Kindheit) foglalja össze. | The first part of the research aims at describing the paradigmatic features of the institualization of socialist educational science in the 1950s and 1960s. The second part of the research has studied international trends that led to the postmodern turn in educational science with an effect on Hungarian scientific developments, as well. In the third part of the research a qualitative analysis of Hungarian pedagogical discourses has been completed on the basis of texts published in four Hungarian educational journals between 1996 and 2006. The computer program that was used for the educational discourse?analysis was developed by doctoral students participating in the research team. The analysis has revealed (1) the main features of the relationship between educational science and its borderline disciplines, (2) the communication between professional groups, and (3) identified persons who dominated educational discourses in the last decade. The findings of the research have been summarized in a seperate monography by András Németh (A magyar neveléstudomány tudománytörténete), published in 2005; a collection of papers edited by Zsuzsa Bíró and Tünde K. Pap, published in 2008; and two collections of studies, one in Hungarian, edited by András Németh and Zsuzsa Bíró, and one in German and English, titled Erziehungswissenschaft-Schule-Kindheit, currently in press, edited by J. Hopfner, András Németh and Éva Szabolcs.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Pedagógia
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 14:33
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2152

Actions (login required)

Edit Item Edit Item