REAL

A gumiabroncs-talaj kapcsolatában lejátszodó dinamikus energiatranszport folyamatok vizsgálata = Investigation of the dynamic energy transport process in the soil tyre interaction

Kiss, Péter and Füleky, György and Laib, Lajos and Szakács, Tamás and Szente, Márk and Vas, Attila (2009) A gumiabroncs-talaj kapcsolatában lejátszodó dinamikus energiatranszport folyamatok vizsgálata = Investigation of the dynamic energy transport process in the soil tyre interaction. Project Report. OTKA.

[img]
Preview
PDF
49181_ZJ1.pdf

Download (826kB)

Abstract

Terepen történő járműmozgás két jelentős vesztesége a gördülési ellenállás és a szlip. A két veszteség hatással van egymásra, azonban a folyamatok tisztázása végett célszerű azokat külön vizsgálni. A terep egyenetlensége, a talaj inhomogenitása miatt jelentős lengések alakulnak ki, a gördülési ellenállás nagysága menet közben folyamatosan változik. A kerék alatt a talaj három irányban deformálódik. A jármű súlyereje függőleges talajdeformációt okoz. Ezt a deformációt a terepprofil gerjesztette lengések tovább fokozzák. A kerék alatt a talaj keresztirányban is deformálódik. Ezt a jármú keresztirányú lengései hozzák létre. Az előbb említett veszteségek a gumiabroncs és talajra vonatkozó gördülési ellenállás komponensei. A harmadik komponense a talajdeformációnak, a talaj (haladási iránnyal párhuzamos) vízszintes irányú deformációja. Ezt viszont a gumiabroncs-talaj kapcsolatában létrejövő szlip hozza létre, energiaszükségletét tehát a szlipveszteség tartalmazza. Húzott és tolt kerekeknél, ahol jellemzően kis mértékű negatív szlip van, kis vízszintes irányú talajdeformáció jön létre (keréktúrás jelenségével nem számolva). Hajtott kereknél lényegesen nagyobb szlip is keletkezhet, nagyobb talajdeformációt okozva. Munkánkban a fentebb említett talaj és gumideformációs veszteségeket meghatároztuk meg. Járműkísérletek alapján elkülönítettük a gördülési ellenállás veszteségét a szlipveszteségtől. A vizsgálat eredményeképpen a két veszteséget komponensekre bontottuk. | Two of the major sources of loss when a vehicle is traversing terrain - especially on soft soil - are rolling resistance and slip. In spite of the two losses have effect of each other, it is better to analyse separately them due to clarification. The rolling resistance continually varies during motion. The unevenness of the terrain and the inhomogeneity of the soil give rise to substantial vertical vibrations which change the magnitude of deformations. There is three-dimensional soil deformation under the tyre. By the vehicle?s weight there will be a significant vertical soil deformation. The terrain profile generated vertical vibration increases this deformation. There is lateral soil deformation under the tyre as well. This deformation basically caused by the lateral vibration of vehicle. The previous mentioned losses are the components of rolling resistance. The third component of the soil deformation is the horizontal (parallel to the moving direction) deformation. This deformation caused by slip. In case of pushed wheel, where the slip is little, the horizontal soil deformation is small (ignore the wheel bulldozer effect).In case of driven wheel the slip is higher so the horizontal soil deformation is higher as well. This paper reports a determination of rolling resistance components and slip loss through field experiments designed to distinguish rolling resistance losses from slip loss. The test results gave the components of rolling resistance and slip.

Item Type: Monograph (Project Report)
Uncontrolled Keywords: Agrárműszaki
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában
Depositing User: Mr. Andras Holl
Date Deposited: 07 Sep 2010 14:30
Last Modified: 30 Nov 2010 13:33
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/2345

Actions (login required)

Edit Item Edit Item