REAL

A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I.

Sáfrányné Molnár, Mónika (2016) A verbális tanári instrukciók az osztálytermi diskurzusban I. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 9 (2). pp. 30-42. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_IX_2016_2_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (849kB) | Request a copy

Abstract

Számos kutatás és tanulmány foglalkozik az osztálytermi kontextusban történő tanári kommunikáció hatékonyságának a kérdésével. Az iskolai pedagógiai gyakorlatnak az egyik legfontosabb eleme a tantermi interakció. A folyóirat két egymást követő számában két részletben megjelenő tanulmány diskurzuselemzési és fun kcionális nyelvészeti megközelítésben egy tanórakutatás adatai alapján a verbális tanári instrukciókat elemzi, közülük is a feladatkijelölő, felhívó funkciójú tanári megnyilatkozások jellemzőit vizsgálja. A tanulmány első részének a témája a feladatkijelöl ő tanári instrukciók tanórán betöltött helyének és szerepének az elemzése, a második részének pedig a grammatikai, szemantikai és pragmatikai sajátosságainak a vizsgálata. A kutatás anyaga 8 végzős tanárjelölt hallgató videóval rögzített tanórája, valamint ezeknek az ELAN diskurzuslejegyző szoftverrel készült és a kutatás céljának megfelelően szegmentált lejegyzései. A tanulmány célja felhívni a figyelmet a tudatosan megfogalmazott tanári instrukciók fontosságára.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 25 Jul 2016 11:05
Last Modified: 25 Jul 2016 12:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/37999

Actions (login required)

Edit Item Edit Item