REAL

Budapest regionális szerepköre és az autópályák

Fleischer, Tamás (1998) Budapest regionális szerepköre és az autópályák. In: Budapest - nemzetközi város. Magyarország az ezredfordulón . Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, pp. 163-180. ISBN 963-508-077-8

[img]
Preview
Text (scanned version)
fleischer_budapest-regionalis-szerepkore-es-az-autopalyak_nki-varos98.pdf - Published Version

Download (13MB) | Preview
[img]
Preview
Text (digital manuscript)
BUDAP_971231.pdf - Submitted Version

Download (411kB) | Preview

Abstract

A közlekedéshálózatok, ezen belül az úthálózat alakulása mindig szoros összefüggést mutat a településhálózat alakulásával. Az idők folyamán a közlekedési hálózatok egyre fejlettebb technológiai szintjei nem csak léptéket, de funkciót is váltottak: szomszédos települések, majd városok összekötésétől eljutottunk a régiókat összekapcsoló magisztrális hálózatokig. -- Magyarországnak e magisztrális hálózatokkal való kapcsolatát elemezve megállapíthattuk, hogy saját érdekeink nem egyszerűen az ország mindenáron való átjárhatóságának megteremtéséhez fűződnek, hanem éppen ahhoz, hogy az országon belüli kapcsolatgazdagság és kommunikációképesség összhangban tudjon fejlődni az ide bekerülő forgalommal. A kapcsolatokból és a forgalomból az ország számára elérhető haszon ugyanis egyértelműen a belső felvevőképesség mértékével és nem pedig az országon átbocsátott mennyiséggel arányos. A tranzit azon részét, amely a mindenkori felvevőszintünket meghaladja, ha nem tudjuk kiküszöbölni, a lehető legkisebb zavarral járó módon áll érdekünkben átbocsátani a térségen. -- Ebben az összefüggésben Magyarországon a nemzetközi kapcsolatokat hordozó autópályáknak három fontos feladatot kell megoldaniuk: (a) megfelelni a műszaki-biztonsági követelményeknek, mint a folyamatos nagytömegű áthaladó forgalom hordozói, (b) minimálisra csökkenteni a konfliktusokat az áthaladással érintett térség életével, (c) olyan kapcsolódási pontokat nyújtani, ahol a helyi közlekedési hálózaton keresztül biztosítani lehet különböző hazai térségek európai kapcsolatait. -- Ebbe az általános keretbe kell tudnunk beilleszteni a főváros autópálya-kapcsolatait is. Az a tény, hogy Budapest az ország más részeinek engedi át a magisztrális csomóponti funkciókból ott esetleg adódó előnyöket, hosszú távon egyáltalán nem csökkenti a főváros regionális szerepkörére vonatkozó kilátásokat. -- Ellenkezőleg, Budapest hosszú távú érdekeltsége éppen az, hogy a várost egy versenyképes ország és egy versenyképes, fejlődő tágabb régió vegye körül. Csak egy régióként megfogalmazódó térség képes életre hívni azokat a kihívásokat, amelyek nyomán növekvő szükség mutatkozik regionális központi szerepkörök betöltésére. -- Valódi fejlődést azok a (magisztrális és helyi) kapcsolatok képesek életre hívni, amelyek a térség régióvá fejlődéséhez járulnak hozzá.

Item Type: Book Section
Additional Information: Rövidebb formában megjelent cikkben és konferencia előadásként is. Fleischer, Tamás (1999) Budapest regionális szerepköre és az autópályák. VÁROSI KÖZLEKEDÉS, 39 (4). pp. 217-220. http://real.mtak.hu/4797/
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GF Human ecology. Anthropogeography / gazdasági-társadalmi földrajz > GF1 Settlement geography / településföldrajz
H Social Sciences / társadalomtudományok > HD Industries. Land use. Labor / ipar, földhasználat, munkaügy > HD2 Land use / földhasználat > HD21 Regional economics / regionális gazdaság
H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications > HE1 Transportation / szállítás
Depositing User: Tamás Fleischer
Date Deposited: 20 Apr 2013 05:23
Last Modified: 20 Apr 2013 05:23
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/4899

Actions (login required)

Edit Item Edit Item