REAL

A romániai magyarok oktatási esélyegyenlőtlenségei és a felsőoktatási expanzió,a népszámlálások alapján

Veres, Valér (2017) A romániai magyarok oktatási esélyegyenlőtlenségei és a felsőoktatási expanzió,a népszámlálások alapján. In: Szülőföldön Magyarul. Iskolák és diákok a határon túl. Debreceni Egyetemi Kiadó, pp. 187-214. ISBN 978 963 318 635 0

[img]
Preview
Text
Tanulm Oktatasi helyzet_VV_Debr_3.pdf

Download (346kB) | Preview

Abstract

Az identitásformáló funkciója is kiemelkedő jelentőséget kap. Ez utóbbi funkció a többségi népesség számára is létezik, az iskola a nemzeti identitás formálásának egyik terepe, egyrészt az államnyelv és a történelemoktatás, másrészt a pedagógusok informális szerepén keresztül a tanulók elsajátíthatják a nemzeti ideológia alapelemeit, forgatókönyveit és rituáléit. Az erdélyi magyarság oktatási helyzetét és iskolai végzettség szerinti rétegződésének vizsgálatában rendszerint kiemelkedő fontosságúnak tekintjük ezt az identitásformáló funkciót, ami csak akkor tud érvényesülni, ha a fiatalok magyar tannyelvű oktatásban vesznek részt. Az expanzió hatása, a közép- és a felsőoktatásba bekerülők számának nagyarányú emelkedése változásokat hozott az erdélyi, és általában a romániai fiatalok általános iskola utáni szintekre való bejutásában, ám ennek körülményei a rendszerváltás társadalmi hatásai által meghatározottak. A tanulmány fő kutatási kérdései a következők: Hogyan változott a romániai magyarok iskolázottsága, különösen a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya 2002 és 2011 között? Hogyan érvényesül az oktatási expanzió a társadalmi méltányosság kiteljesülésében és az etnikainyelvi esélyegyenlőtlenségek csökkentésében/felszámolásában? Melyek a fő esélyegyenlőtlenségi tényezők az erdélyi magyarok vonatkozásában? Milyen strukturális tényezők gátolják a román többséghez való "felzárkózást"? Az elemzések empirikus alapját elsősorban a 2002 és 2011. évi népszámlálások végleges adatai képezik, míg a tanuló fiatalok számának vizsgálatakor felhasználtuk a bukaresti Országos Statisztikai Intézet (INS) hivatalos, nyilvánosan is megjelent statisztikáit, valamint az Oktatási Minisztérium adatait is.

Item Type: Book Section
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM2 Social structure / társadalmi szerkezet
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr. Valér VERES
Date Deposited: 04 Oct 2017 02:39
Last Modified: 04 Oct 2017 02:40
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/65060

Actions (login required)

Edit Item Edit Item