REAL

Gyermekszemlélet és gyermekkor-narratívák a kritikai pedagógia, a gyermekkor-szociológia és a narratív pszichológia tükrében

Támba, Renátó (2016) Gyermekszemlélet és gyermekkor-narratívák a kritikai pedagógia, a gyermekkor-szociológia és a narratív pszichológia tükrében. Különleges Bánásmód, 2 (2). pp. 41-52. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
KB2016-2-041-E-1100-656454660-Tamba.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (12MB) | Preview

Abstract

Jelen tanulmányomban a gyermekszemlélet történeti kutatása alapfogalmainak korvonalazására, illetve a gyermekkor—narratívák jelentőségének megvilágítására összpontosítok, nagy hangsúlyt fektetve a gyermekszemlélet—történeti vizsgálatok és a narratíva-elemzések közötti összefüggések kidomborítására. A téma aktualitását az adja, hogy a hazai gyermekkor- történeti kutatások számára jelenleg még nem állnak rendelkezésre kellőképpen átgondolt meghatározások, elméleti megfontolások a gyermekkép és gyermekfelfogás kutatásához. Írásom három főrészből áll. Az első fejezetben a pedagógiai nézetek és a gyermekideológiák kapcsolatának taglalásával, a fejlődéselvű pedagógiának a köznapi pedagógiai beszédmóddal való kapcsolatával, illetve a szemlélődő pedagógiai attitűd tárgyalásával foglalkozom, majd a második fejezetben felvázolom a gyermekkép és a gyermekfelfogás fogalmát, összefüggésbe hozva a gyermekkor-narratívák témakörével. Az írást egy gyakorlati kérdésfelvetéseket tartalmazó összegzés zárja, a gyermekkortörténeti paradigmák bemutatására azonban ezen írás keretein belül — terjedelmi okokból, illetve e témakör alapos szakirodalmi feldolgozottsága okán — nem kerítek sort. Elméleti áttekintésemben arra keresem a választ, hogy egy adott társadalomban tapasztalhatók pedagógiai nézetek milyen természeti forrásokból, alkotóelemekből táplálkoznak, s hogy ezek működése milyen módon ragadhatóak meg a kutatások sorén. Legfőbb megállapításom, hogy a gyermekideológiák át- meg átszövik a különböző korok pedagógiai beszédmódjait, illetve, hogy a fejlődéselvű pedagógiai hagyomány abszolutizált gyermekképével szemben a kutatások során leginkább olyan tudom0nyos paradigmák bizonyulnak elfogadhatóknak, mint amilyen a narratív pszichológia, a kritikai pedag0gia és az új gyermekkor-szociológia megközelítésmódja. Ugyanis a felnőtt mércéhez való viszonyítás által áthatott pedagógiai diskurzusok légkörében kevésbé szólaltatható meg a gyermek nézőpontja, perspektívája, ezért olyan teoretikus forrásokat kell keresnünk, melyekből meríthetünk egyfajta kontemplatív, az értelmezési kereteket nyitottan hagyó, s így a nevelői gyakorlat és a kutatások során egyaránt hatékonyan működtethető, a narrativitásra alapozó szemlélet kiformálása során.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: gyermekkor—narratívák, gyermekkép és gyermekfelfogás, kritikai pedagógia, dekolonializáló pedagógiai modell, szemlélődő nevelői attitűd
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF05 Child psychology / gyermeklélektan
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 05 Jun 2018 12:57
Last Modified: 05 Jun 2018 12:57
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/80306

Actions (login required)

Edit Item Edit Item