REAL

Vásárlói csoportok a Balaton kiemelt üdülőkörzet piachelyeinek példáján = Examining customer groups through the example of Balaton Resort Area marketplaces

Nezdei, Csilla and Alpek, B. Levente (2018) Vásárlói csoportok a Balaton kiemelt üdülőkörzet piachelyeinek példáján = Examining customer groups through the example of Balaton Resort Area marketplaces. Tér és Társadalom, 32 (1). pp. 145-160. ISSN 2062-9923

[img]
Preview
Text
vasarloi.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (951kB) | Preview

Abstract

Napjaink felgyorsult világában számottevő igény jelentkezik megfelelő kikapcsolódási lehetőségeket nyújtó szolgáltatásokra: ezek színterei lehetnek az elmúlt években gyarapodó számú (helyi termelői) piacok, amelyek teret biztosíthatnak közösségi tevékenységeknek is. A Balaton kiemelt üdülőkörzet szerepét növeli turisztikai potenciálja, hisz a térség a rekreációs lehetőségek széles körét biztosítja. A tanulmány célja a Balaton kiemelt üdülőkörzet piachelyein megjelenő személyek csoportjának vizsgálata, amelynek alapját egy 2016-ban végzett, közel egy éven át folytatott empirikus felmérés képezi. A szezonalitáshoz igazodva három alkalommal került sor komplex kérdőíves vizsgálatra a térség hét piachelyén, amely kitért – többek között – a helyszínnel, az áruk minőségi-mennyiségi jegyeivel, a szolgáltatások színvonalával való elégedettség értékelésére is. Az elemzés faktor- és klaszteranalízis alkalmazásával folyt. A faktoranalízissel öt fogyasztói attitűdöt sikerült meghatározni. Az élmény-, választék-, minőség-, ár-, illetve termékorientáció alapján klaszteranalízissel négy vásárlói csoport azonosítására került sor. A kalandkeresők számára a piaci hangulat és a termék egyedi ismérvei jelentik a piachelyszínek felkeresésének motivációját. Az ároptimalizálóknál egyedül az ár-érték arány a meghatározó. A kínálat megszállottjainak az árucikkek megfelelő minősége, választéka és egyedisége együttes elvárást jelent. A klasszikus piacozók a hagyományos értékeket hangsúlyozzák (termékminőség, választék, ár, a helyi árusítók helyzetbe hozása). A bemutatott vevői szempontok elősegíthetik a piachelyek fejlesztési irányainak kialakítását, a friss vagy egyedi termékek értékesítési láncainak újragondolását. A kapott megállapítások hasznosak lehetnek úgy a piachelyek és a térségi turizmus fejlesztésében érdekelteknek, mint a szakembereknek és a téma iránt érdeklődőknek.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Balaton kiemelt üdülőkörzet, piachelyek, vásárlói attitűdök
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > G Geography (General) / Földrajz általában > G154.9-155.8 Tourism / turizmus
G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás
Depositing User: György Váradi
Date Deposited: 20 Jun 2018 10:19
Last Modified: 20 Jun 2018 10:19
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/80647

Actions (login required)

Edit Item Edit Item