REAL

Teachers in a disadvantaged position

Oravecz, Adrienn and Borsodi, Csilla Noémi (2017) Teachers in a disadvantaged position. Különleges Bánásmód, 3 (1). pp. 39-50. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
KB2017_1_Oravecz_Borsodi.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (470kB) | Preview

Abstract

The writers of this study will use the expression ‘disadvantaged’ in a broader sense. The first part of the study deals with teachers and teacher trainees who are in a disadvantaged position because they have got a physical disability. Structured interviews were made with 8 persons. The interviews focused on their educational experiences and also their experiences on the labour market. The key question of the interviews was whether the interviewees had experienced negative discrimination or not. The other part of the study written by Noémi Csilla Borsodi deals with teachers who are in a disadvantaged position because they are working in a vocational school. Many times, a lot of people have written about pedagogical success, about its determination and the grouping of its indicators. First, pedagogical success will be discussed from a different perspective, then the working conditions at a vocational school will be mentioned. Furthermore, the reasons for why the traditional concept cannot be ’substitute’ into the ’equation of success’ for vocational school. Finally some of good practises will be shown that could help motivating students. Ebben a tanulmányban a szerzők tágan értelmezik a hátrányos helyzetet. A tanulmány első része olyan tanárokkal és tanárjelöltekkel foglalkozik akik fogyatékosságuk miatt hátrányos helyzetűek. A kutatás során 8 strukturális interjú készült. Az interjúk kulcskérdése az volt, hogy az alanyok részesültek-e negatív diszkriminációban az oktatás és a munka világában. A tanulmány második része a szakiskolai tanárokkal foglalkozik. A pedagógiai siker értelmezése új nézőpontból lesz bemutatva, továbbá annak okait tárgyalja a szerző, hogy a hagyományos siker értelmezés miért nem illik a szakiskolai környezetbe. Végül néhány a szakiskolában használt jó gyakorlat kerül bemutatásra.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Teachers with disability, being a vocational school teacher of ‘general subject as a ‘disadvantaged’ position, definitions of pedagogical success, drop-out Fogyatékkal élő tanárok, Szakiskolai közismereti tanárok, Pedagógiai siker, Kiégés
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 09 Jul 2018 16:36
Last Modified: 05 Apr 2023 07:30
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/81231

Actions (login required)

Edit Item Edit Item