Molnár, György and Pap, Dalma (2017) GENERÁCIÓK TANULÁSA A DIGITÁLIS KORBAN – ÚJGENERÁCIÓS MÓDSZERTANI MEGKÖZELÍTÉSEK ÉS OKOSESZKÖZÖK ALKALMAZÁSA A TANÍTÁS-TANULÁS FOLYAMATÁBAN. In: Innováció, kutatás, pedagógusok. Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA). ISBN 978-615-5657-05-4
|
Text
HERA_2017_tanulm.pdf Download (728kB) | Preview |
Abstract
A mobiltelefon penetrációja, valamint a mobilkommunikációs eszközök hatalmas léptékű terjedése fogja jellemezni 21. századunk információs társadalmát. A generációs elméletek (Howe & Strauss 2000, Prensky 2001) alapján az életkori megosztottság hatása jelentős mértékben érzékelhető a digitális írástudás, illetve a digitális készségek és eszközhasználat terén. Az új, korszerű mobil IKT alapú okoseszközök célzott használata által a tanítás-tanulás folyamata időben és térben is jelentősen kitágul, általuk bárhol és bármikor lehetővé válik az információk begyűjtése vagy az ismeretek elsajátítása. Ezáltal új lehetőségek nyílnak a módszertani kultúra és a tanulási környezet megújítására, mely a tanítók irányába új kihívást jelent a tanári okos digitális kompetencia kialakításához. A kutatásunk keretében vizsgáljuk, hogy miként illeszthetők be a hagyományos tantermi foglalkozások és módszerek keretei közé a korszerű mobiltechnológia és hozzájuk társítható újgenerációs módszertani megoldások. Primer kutatásunk keretében az ezzel kapcsolatos hallgatói okos digitális kompetencia iránti befogadókészséget vizsgáltuk. Alapvető hipotézisünk szerint a generációs életkori sajátosságok mellett sokkal dominánsabb a megfelelő nyitottság az új technológia és módszertani kultúra iránt. Másfelől számolnunk kell a digitális állampolgárok nemzedékeinek egyfajta digitális kompetenciadeficit jelenségével is, melynek következtében nem alakul ki a megfelelő rendszerszemlélet. Empirikus vizsgálatunkat 2016 őszén végeztük el kvantitatív kérdőíves felmérés keretében, N=70 fős egyszerű rétegzett mintavétel segítségével, melynek célcsoportját nappali tagozatos mérnökhallgatók alkották. Eredményeink jól alátámasztották a digitális befogadókészség kiemelkedő fontosságát, a rendszerszemlélet meglétét, valamint az újgenerációs módszertani és technológiai megközelítések létjogosultságát és kiterjesztését. A gyakorlatban is kipróbált és bevált korszerű mobil IKT alapú technológia és újgenerációs interaktív módszerek hatása jól érzékelhető a tanulási eredményekben is.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Dr. Molnár György |
Date Deposited: | 01 Oct 2018 11:39 |
Last Modified: | 01 Oct 2018 11:39 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/86371 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |