REAL

Szakmai ajánlás az utazótanárok munkájára a középiskolás látássérültek habilitációs fejlesztéséhez = Professional Recommendation for the Traveling Teacher’s Who are Working with the Visually Impaired and Habilitation Personality Development High – Schooler

Lakatos, Andrea (2018) Szakmai ajánlás az utazótanárok munkájára a középiskolás látássérültek habilitációs fejlesztéséhez = Professional Recommendation for the Traveling Teacher’s Who are Working with the Visually Impaired and Habilitation Personality Development High – Schooler. Különleges Bánásmód, 4 (4). pp. 101-107. ISSN 2498-5368

[img]
Preview
Text
Somogyiné201804.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (198kB) | Preview

Abstract

A középiskolai tanulmányok elején a látássérült fiataloknak számos kezdeti nehézséggel kell megküzdeniük a mindennapi iskolai élet során. Az intézmény területén való tájékozódás, a középiskolai életritmus, a magasabb osztálylétszámok, a szaktanárok által alkalmazott, magasabb szintű, önállóbb gondolkodást igénylő tevékenységek és módszerek nagyobb kihívást jelentenek számukra, mint ép társaiknak. Különösen nehezebb helyzetekkel találkoznak azok a látássérült fiatalok, akik a korábbi években szegregált intézményben tanultak, ahol kisebb osztályközösségben, tiflopedagógus, speciális eszköz, egyéni megsegítést biztosító fejlesztő foglalkozások támogatással végezték tanulmányaikat. Az utazótanári szolgáltatás biztosítja azt, hogy integrált környezetben ez a támogató megsegítés jelen legyen a látássérült tanulók és a velük foglalkozó középiskolai szaktanárok számára egyaránt. At the beginning of high school studies where visually impaired with young people have to outbrave with much daily difficultly. Orientation in the institution about high school ‘s rythymys higher class sizes, and higher levels of attitudes and methods that require more independent thinking by class teachers are more challenging to them than their good companions. Particularly heavier situations are encountered by young people with visually impaired who have been studying in a segregated institution in previous years, where they have completed their studies in a smaller class community, an educator, a specialized tool, and individual development assistants. The travel ambulance service ensures that this supportive assistance is provided in an integrated environment both for students with visually impaired and secondary school teachers.

Item Type: Article
Additional Information: Első szerző: Somogyiné Lakatos Andrea
Uncontrolled Keywords: inklúzív nevelés, utazótanár, szolgáltatási leírás, támogató együttműködés, inclusive education, traveling teacher, service description, supportive cooperation
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Depositing User: Láda Tünde
Date Deposited: 02 Aug 2019 10:28
Last Modified: 02 Aug 2019 10:28
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/94730

Actions (login required)

Edit Item Edit Item