Debrenti, Edith (2018) A matematika szép, ez pedig egy nem túl szép feladat = “Mathematics is fun; this problem, however, is not much fun…”. GRADUS, 5 (2). pp. 214-219. ISSN 2064-8014
|
Text
2018_2_CSC_003_Debrenti.pdf Download (597kB) | Preview |
Abstract
Egy negyedik osztályos munkafüzetből vett szöveges feladat egy szakmai csoportban komoly vitát váltott ki. Több pedagógus vitatkozott azon, hogy akkor ő ,bosszantotta volna ilyen példával" a tanulóit vagy sem, hogy versenyfeladat vagy sem, ugorjuk át vagy sem a hasonló feladatokat. Van, aki szerint tehetséggondozás során lehet és kell ilyenekkel foglalkozni, mert bizony van olyan negyedikes, aki ezt képes megoldani és szereti a kihívást. Más szerint a matematikaversenyek sokszor "brutál" feladatokat tartalmaznak. "Az is lehet, hogy ez a feladat el van rontva." A legkevesebb szó arról esett, hogyan is kellett megoldani ezt a feladatot. Történt egy-két próbálkozás, valaki talált egy sajátos esetben megoldást, de senki meg nem oldotta. Volt, aki felismerte, hogy ,egyenlet felírásával nem lehet megoldani, épp ez adja a nehézségét is." Volt, aki arra a következtetésre jutott, hogy elrontva nincs a feladat, csak nem alsósnak való, "a gondolatmenet nem alsósokra van szabva". Tanítóképzős hallgatókkal boncolgattuk a feladatot, a cél az volt, hogy találjunk egy elindulást és próbáljuk folytatni. A feladatot először átalakítottuk, úgy, hogy tudjuk megoldani. Majd visszatértünk az eredeti feladathoz, majd ezt Pólya- módszerével, segédkérdések segítségével — próbáltuk megoldani.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szövegesfeladat, problémamegoldás, Pólya-modell |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika |
Depositing User: | Zoltán Subecz |
Date Deposited: | 15 Jun 2020 14:17 |
Last Modified: | 15 Jun 2020 14:17 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/109680 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |