Gönczy, László (2015) A zenei nevelés közoktatási funkcióit és programját meghatározó oktatáspolitikai és pedagógiai tévképzetek = Educational Policy Concepts about the Function and Programme of Music Education. GRADUS, 2 (1). pp. 135-143. ISSN 2064-8014
|
Text
2015_1_ART_014_Gonczy.pdf Download (408kB) | Preview |
Abstract
A magyar zenei nevelés programját a Nemzeti Alaptanterv határozza meg. Mind a 2007-es, mind a 2012-es verzió különleges fontosságot tulajdonít a művészetek, ezen belül a zene iskolai jelenlétének, utal annak zenén túli képességfejlesztő hatásaira is. A konkrétumokat azonban pontatlan, illetve rosszul definiált fogalmak terhelik. Tisztázatlan marad a zenei írás-olvasás jelentősége; elkülönített tevékenységként jelenik meg az aktív zenélés, és a zenehallgatás. A kitűzött célok elérésének időszükségletével egyáltalán nem számol a tanterv, az ennek felméréséhez szükséges zeneiskolai tapasztalatokkal és tudományos eredményekkel sem, A cikk reflektál a zenei nevelésnek az iskola egészében elfoglalt helyzetére, ide értve az 1920- as évek óta megfogalmazott iskolakritikai észrevételeket, és azokat a társadalmi és gazdasági körülményeket, amelyek nehezítik a szociális és kulturális értékek képviseletét.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Nemzeti alaptanterv, zenei nevelés, Kodály-koncepció |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata M Music and Books on Music / zene, szövegkönyvek, kották > MT Musical instruction and study / zeneoktatás, zenetanulás |
Depositing User: | Zoltán Subecz |
Date Deposited: | 30 Jun 2020 06:31 |
Last Modified: | 30 Jun 2020 06:31 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/110714 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |