REAL

A sportolási szokások és perzisztencia kapcsolata magyarországi és romániai hallgatók körében

Kovács, Klára (2018) A sportolási szokások és perzisztencia kapcsolata magyarországi és romániai hallgatók körében. In: Lemorzsolódás és perzisztencia a felsőoktatásban. DU PRESS, pp. 154-169.

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
Text
sport_perzisztencia_lemorzs_kotet_KK.pdf

Download (361kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunk célja, hogy megvizsgáljuk a sportolási szokások (gyakoriság, versenysport-jelleg, intézményen belüli, kívüli sportkörben, klubban, csoportban, mindkettőben vagy egyikben sem sportol) és a tanulmányi eredményesség egy fontos, a lemorzsolódást is előrejelző mutatója, a tanulmányok melletti kitartás (perzisztencia) közötti összefüggéseket. Kutatásunkban három elméleti pillére támaszkodunk: a fejlődési-modellre, Coleman társadalmi tőke és zéro-sum elméletére, illetve a hallgatói integrációs modelljére. Elemzéseinkhez a Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központ (CHERD) 2012-es HERD kutatásának adatbázisát használtuk fel (N=2619), melynek keretében Magyarországon az Észak-alföldi Régió, illetve Románia partiumi felsőoktatási intézményeinek hallgatóit kérdeztük meg. A perzisztenciát egy kilencitemes skálával mértük a sportolási szokások mentén elkülönülő hallgatói csoportok közötti különbségeket ANOVA-val vizsgáltuk meg. Eredményeink szerint a fejlődési modell-elmélet a leggyakrabban sportolók kiemelkedő eredményeiben látszik érvényesülni a tanulmányok befejezése melletti elszántságban, valamint a versenysportolók körében azáltal, hogy hasznosnak látják tanulmányaikat, képesek minden körülmények között tanulni, mindent megtesznek az órákon való részvételért és ők képesek felkészülni a vizsgákra leginkább saját értékelésük szerint. Feltételezéseinkkel ellentétben épp az egyetemi sportklubban sportolók a legkevésbé elszántak a tanulmányaik befejezését illetően, kevésbé szeretnének minél jobb tanulmányi eredményeket elérni, nem tesznek meg mindet, hogy részt vehessenek az órákon, és hogy időben fejezzék be az órai feladatokat, beadandókat, miközben a nem sportkörtagok érték el ezekben a dimenziókban és az összemutatóban a legmagasabb pontszámokat. Az alkalmi sportoló közösségekhez való tartozás mint egy fajta szocializációs környezet olyan tanulmányokhoz kapcsolódó érték- és normarendszert közvetíthet, amiben kiemelt jelentőséggel bír a tanulás hasznossága és sikeres diplomaszerzés iránti elköteleződés, a tanulmányi kötelezettségek előtérbe helyezése más teendőkkel, kedvteléssel szemben.

Item Type: Book Section
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
Depositing User: Dr. Klára Kovács-Nagy
Date Deposited: 15 Sep 2020 09:55
Last Modified: 15 Sep 2020 09:55
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/113312

Available Versions of this Item

Actions (login required)

Edit Item Edit Item