Balogh, János (2022) Az első pécsi zsidó táncmester = The First Jewish Dance Master of Pécs. TARGUM : INTERPRETÁCIÓ - KOMMENTÁR - DISKURZUS (2). pp. 48-65. ISSN 2939-5976
|
Text
targum-2022-2-4.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Írásom egy jelenleg is folyó átfogó kutatás részeredményeinek közlése, melyben Preusz József, Pécs első zsidó táncmesterének életét, munkásságát, a polgári kultúrában betöltött szerepét vizsgáltam. A táncmesterség társadalmi kontextusában a kulturális és társadalmi kereteket felölelő táncéletre, az ebben betöltött szerepére, a polgári életbe történt integrálódásának stratégiáira, a változásokhoz való alkalmazkodására, és a praxisából kiolvasható törekvéseikre kerestem választ. Szűk forrásaim betelepülési kérelmére, a személyéhez köthető, a korabeli sajtóban, évkönyvekben, helytörténeti munkákban fellelhető eseményekre, és anyakönyvi adatokra korlátozódott. Az európai zsidóság számára a vegyes nemű táncok az emancipáció, az akkulturáció és a modernitás szimbólumaként nem csak az integrálódás szándékát jelezték, de kapcsolódási pontot is jelentettek a nem zsidó polgársághoz. Mindezek mellett Preusz József táncmesterként történő érvényesülését a nemzeti mozgalmakhoz és a modern polgári értékrendekhez való kapcsolódása is segítette. Rokonságának, speciális ismereteinek és kiegészítő gazdasági tevékenységeinek révén széles kapcsolatrendszert tudott kiépíteni. Táncmesteri tevékenysége így nemcsak az általános polgári műveltégben betöltött szerepe miatt volt fontos. A tánc a társasági életben való érvényesülést segítette és a nemzeti identitás kifejezésének egyik eszköze volt. Életének, munkásságának, a zenei és táncműveltségben játszott szerepének megismerése a helytörténeti, tánctörténeti és a táncantropológiai kutatások szempontjából is fontos törekvés. = My study is a partial report of the results of an ongoing comprehensive research on the life and work of József Preusz, the first Jewish dance master of Pécs, and his role in civic culture. In the social context of the dance art, I was looking for an answer to the dance life in the cultural and social framework, his role in it, the strategies of his integration into the bourgeois life, his adaptation to the changes, and his aspirations that can be read from his practice. My limited sources were limited to his application for settlement, events related to his person, events found in the contemporary press, yearbooks, local history works and birth records. For European Jewry, mixed-gender dances, as a symbol of emancipation, acculturation and modernity, not only signalled a desire to integrate, but also a point of connection with the non-Jewish bourgeoisie. In addition, József Preusz’s assertiveness as a dance master was also helped by his connection to national movements and modern civic values. His kinship, special knowledge and complementary economic activities enabled him to build up a wide network of contacts. His role as a dance master was therefore important not only for his role in the general civic arts. Dance helped him to assert himself in social life and was a means of expressing national identity. The study of his life, his work and the role he played in music and dance is an important endeavour for local history, dance history and dance anthropology.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BM Judaism / zsidóság C Auxiliary Sciences of History / történeti segédtudományok > CT Biography / életrajz D History General and Old World / történelem > DN Middle Europe / Közép-Európa > DN1 Hungary / Magyarország P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1560-1590 The Performing Arts / előadóművészet (tánc) |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Erika Bilicsi |
Date Deposited: | 13 Apr 2023 07:55 |
Last Modified: | 13 Apr 2023 07:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/127790 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |