Imrényi, András and Jánk, István (2022) A helyesírási hiba mint pedagógiai erőforrás. Utak a kiejtés elvének túláltalánosításától a tananyagig. ALKALMAZOTT NYELVÉSZETI KÖZLEMÉNYEK, 15 (2). pp. 7-22. ISSN 1788-9979
|
Text
ISSN_1788-9979_vol_15_no_2_2022_007-022.pdf - Published Version Download (531kB) | Preview |
|
|
Text
Imrényi_András-Jánk_István_ANyK2022.pdf - Accepted Version Download (498kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja annak bemutatása, hogy a diákok helyesírási hibáinak egy része pedagógiai erőforrásként használható fel az anyanyelv-pedagógiai tananyag (vagy a tananyagba való beépítésre érdemes ismeretek) megalapozásához. Az elemzett hibák visszavezethetők a kiejtés szerinti írásmód elvének túláltalánosító használatára, az „Írd, ahogy mondod!” elvre, amely feltevésünk szerint a konstruktivista pedagógia értelmében vett előzetes hiedelemként befolyásolja az írásgyakorlatot. A hibák mögötti elvszerűség kimutatásával lehetővé válik többek között a nyelvjárásokkal kapcsolatos szemléletformálás és szórendi, prozódiai ismeretek bevezetése is.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
Depositing User: | Dr. András Imrényi |
Date Deposited: | 26 Sep 2022 06:44 |
Last Modified: | 25 Sep 2023 06:17 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/149713 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |