REAL

Ágensek, struktúrák és a párhuzamos életvilágok. Miért szükséges az iskolavárosok és a felekezeti kultúrrégiók neveléstörténeti vizsgálata?

Ugrai, János (2022) Ágensek, struktúrák és a párhuzamos életvilágok. Miért szükséges az iskolavárosok és a felekezeti kultúrrégiók neveléstörténeti vizsgálata? In: Keresni az újat szüntelen… Tanulmánykötet Halász Gábor tiszteletére. Metszéspontok . ELTE PPK – L’ Harmattan Kiadó, Budapest, pp. 80-95. ISBN 978-963-414-918-7

[img]
Preview
Text
HalaszGabor70_Ugrai.pdf

Download (247kB) | Preview

Abstract

A jelen tanulmány egy kezdeti szakaszban álló, hosszabb távú neveléstörténeti kutatás kiindulópontjaként arra törekszik, hogy neveléstörténeti módszerekkel vizsgálja a megértés és a meg nem értés, a társadalmi töredezettség, izoláltság jelen- ségét egyháztörténeti eredetű, az iskolázás alakulásában megjelenő tendenciákat. A tanulmány kiindulópontja, hogy az emberek saját meggyőződésükkel egyfajta buborékot, zárt világot teremtenek maguk körül, amellyel együtt jár a másik meg nem értése, illetve az az érzet, hogy nem csupán a másik ember meggyőzése, de már a puszta megszólítása is hiábavaló vagy felesleges, lehetetlen. Ez azt eredményezi, hogy az adott véleményközösségen belül kitermelődnek a saját ágensek, amelyek- től reméli a kapcsolatteremtést a többi közösséggel. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ez a törekvés nem túl sikeres. A tanulmány ennek okait az eddig kevéssé feltárt eltérő kulturális gyökerekre vezeti vissza. Magyarország tekinteté- ben különösen igaz lehet ez a megállapítás, hiszen európai léptékkel egyedülálló erősséggel valósultak meg azok a szellemi és társadalmi jelenségek, amelyek töre- dezettséghez és többszörös rétegzettséghez vezettek, és elősegítették a már említett párhuzamos életvilágok megszilárdulását és az izolációt. A tanulmány e jelenségek és folyamatok eredetét egyháztörténeti jellegükben látja, így jutunk el a korábban említett kutatás kiindulópontjához és a tanulmány magvához.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: neveléstörténet, társadalomtörténet, oktatásszociológia, vallásszociológia
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HN Social history and conditions. / társadalomtörténet
L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet
Depositing User: János Ugrai
Date Deposited: 14 Sep 2023 06:15
Last Modified: 14 Sep 2023 06:15
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/150214

Actions (login required)

Edit Item Edit Item