REAL

Tanári eredményesség és tanár–diák összepárosítás az általános iskolákban : Empirikus mintázatok három magyarországi tankerület adatai alapján

Hermann, Zoltán and Horváth, Hedvig (2022) Tanári eredményesség és tanár–diák összepárosítás az általános iskolákban : Empirikus mintázatok három magyarországi tankerület adatai alapján. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 69 (11). pp. 1377-1406. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
06HermannHorvathA.pdf

Download (615kB) | Preview

Abstract

A tanulmány egy új, Magyarországon egyedülálló adatbázisra épít, amely három tankerület nyolcadikos diákjainak kompetenciaeredményeit köti össze matematika- és magyartanáraikkal. A kapcsolás révén tanári eredményességet mérő, úgynevezett hozzáadottérték-modelleket becsülünk, majd ezeket felhasználva vizsgáljuk a tanár–diák párosítás mintázatait, vagyis azt, hogy különböző társadalmi helyzetű tanulók egyenlő eséllyel férnek-e hozzá magas hozzáadott értékű pedagógusokhoz. Azt találjuk, hogy a három tankerületben a tanári hozzáadott érték nagysága összhangban áll a nemzetközi irodalomban találtakkal: az átlagosnál egy szórásegységnyivel eredményesebb tanár az általános iskola utolsó két évében körülbelül 0,2 szórásegységnyivel növeli átlagosan a tanulók kompetenciateszt-­pontszámát. Összességében, illetve iskolák között nem találunk kapcsolatot a diákok társadalmi helyzete és az őket tanító pedagógusok eredményessége között, iskolán belül azonban az átlagosan jobb családi hátterű osztályt magasabb hozzáadott értékű tanár fogja tanítani matematikából. Ez az eredmény felhívja a figyelmet az iskolák tantárgyfelosztási gyakorlatának fontosságára, amellyel csekély mértékben ugyan, de valamelyest lehetne enyhíteni a minőségi oktatáshoz való hozzáférés egyenlőtlenségein.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: I21, I24.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1501 Primary Education / alapfokú oktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 Nov 2022 08:29
Last Modified: 14 Nov 2022 08:29
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/153404

Actions (login required)

Edit Item Edit Item