REAL

A WHO WBI-5 kérdőív alkalmazása a köznevelési intézmények testnevelő, egészségfejlesztő tanárai esetében az IKT használatáról a Covid-19 pandémia időszakában

Juhász, Rebeka and Kiss-Geosits, Beatrix and Bárdos, György and Varga, Veronika (2022) A WHO WBI-5 kérdőív alkalmazása a köznevelési intézmények testnevelő, egészségfejlesztő tanárai esetében az IKT használatáról a Covid-19 pandémia időszakában. MAGYAR SPORTTUDOMÁNYI SZEMLE, 23 (98). pp. 11-18. ISSN 1586-5428

[img]
Preview
Text
MSTTSzemle_2022_4_02.pdf

Download (128kB) | Preview

Abstract

Számos kutatás vette már górcső alá a 2019. évben megjelent, majd rohamléptekben globálissá váló SARS-COVID-2 (Covid-19) vírus által kiváltott pandémia következményeit az élet különböző területén. A kormányzat által hozott intézkedések a nevelés-oktatás területén is struktúraváltást, oktatásmódszertani változásokat igényeltek, és a hagyományos gyakorlattól eltávolodva a digitális térbe helyezték a nevelő-oktató folyamatokat – megváltoztatva az eddigi több 100 év gyakorlatát. Az átalakulás tekintetében nem csupán annak gyorsasága okozott nehézséget, hanem a szükséges feltételrendszer, a digitális kompetencia is számos esetben hiányzott, és a legtöbb pedagógusnak nem álltak rendelkezésére a mindennapi feladatok kivitelezéséhez szükséges IKT eszközök (információs és kommunikációs technológiát alkalmazó eszközök gyűjtőneve – ide sorolható a mobiltelefon, internet, televízió, laptop és asztali számítógép stb. – tehát minden olyan elektronikus eszköz, amely segít az információ közvetítésében). Különös kihívás volt ez a gyakorlati tárgyakat oktató pedagógusok számára, mint amilyenek a testnevelők, gyógytestnevelők. Kutatásunk egy – immáron négy adatfelvétellel járó – longitudinális vizsgálat volt, aminek célja a lelki egészségmutatók felmérése mellett annak vizsgálata, hogy a pandémia időszakában változtak-e a testnevelő, gyógytestnevelő pedagógusok sportolási szokásai, valamint milyen rendszerességgel használnak IKT eszközöket. A kutatás megismételhetősége érdekében a vizsgálat alapját a változó körülmények megléte adja, mely jelen esetben maga a vírushelyzet volt. A kapott eredmények elemzése során kiderült, hogy a digitális munkarend milyen mértékben alakította át a testnevelők, gyógytestnevelők oktatási gyakorlatait, és feltárta az okos-eszköz használatuk mértékét a pandémia egyes hullámai alatt. A kapott eredmények alapján feladat lehet a testnevelők támogatása az információs és kommunikációs technológiai (továbbiakban IKT) eszközök használata tekintetében, valamint a későbbiek során esetlegesen megjelenő online oktatás ideje alatt sportolási szokásaikkal kapcsolatos rutin kiépítése, támogató háttér létrehozása, mely remélhetőleg pozitív irányban predesztinálja a majdani eredményeket.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: testnevelő-gyógytestnevelő, köznevelés, SARS-COV-2, online munkarend, testmozgás
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás > GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 09 Feb 2023 15:00
Last Modified: 09 Feb 2023 15:00
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/158533

Actions (login required)

Edit Item Edit Item