Lovas, Anett Csilla (2022) Papírszínház – egy lehetséges eszköz az írásbeli szövegalkotás tanításában. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 2022 (3). pp. 68-77. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XV_2022_3_5.pdf Restricted to Repository staff only Download (440kB) | Request a copy |
Abstract
A tanulmány célja, hogy áttekintse a jelenkori alsó tagozatos fogalmazástanítás tevékenységrendszerét, az abban rejlő kihívásokat, és újszerű módszertani javaslatokat nyújtson az írásbeli szövegalkotás fejlesztéséhez. A papírszínház mint sajátos mesélési mód az alfa-generációs gyerekek számára is vonzó lehet, a pedagógusok pedig az igényes, részletgazdag papírszínházas képek segítségével különféle szövegtervezéssel vagy - szerkesztéssel kapcsolatos gyakorlatokat kínálhatnak fel az anyanyelvi órákon. A tanulmányban ismertetett módszertani javaslatok elsősorban a hagyományosabb frontális osztálymunkába integrálhatók, céljuk azonban nem a tananyag reprodukálása, hanem a fantázia felébresztésére, a kreatív gondolkodásra történő bátorítás. A képek inspirálta szövegalkotás számos területen fejlesztő hatással lehet: a fantázia gazdagításában, a belső képalkotás fejlesztésében, a nyelvi kifejezőkészség finomításában, a gondolkodás komplexebbé tételében. | Paper theatre - a possible tool for teaching writing The aim of this study is to review the current system of activities in the teaching of composition in lower secondary schools, the challenges it presents, and to provide novel methodological suggestions for the development of written composition. Paper theatre as a specific storytelling mode can also be attractive for children of the alpha-generation, and teachers can offer a variety of exercises in text design or editing in the mother tongue lessons through the use of sophisticated, detailed paper theatre images. The methodological suggestions presented in this study can be integrated into more traditional frontal classroom work, but their aim is not to reproduce the curriculum but to encourage imagination and creative thinking. Image-inspired text-making can have a developmental impact in a number of areas: enriching imagination, developing internal imagery, refining language expression, and making thinking more complex.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kulcsszók: szövegalkotás, alfa-generáció, vizualitás, multimediális szöveg, papírszínház Keywords: text creation, alpha-generation, visuality, multimedia text, paper theatre |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Jun 2023 13:50 |
Last Modified: | 07 Jun 2023 13:50 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/166755 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |