Kálmán, Botond Géza (2021) Egyetemi hallgatók pénzügyi ismereteinek alakulása környezeti krízisek hatására. In: XXIV. Tavaszi Szél Konferencia 2021 : Tanulmánykötet I. Doktoranduszok Országos Szövetsége, Budapest, pp. 126-132. ISBN 9786158199117
|
Text
Tavaszi_Szel_2021_kalmanbg.pdf Download (488kB) | Preview |
Abstract
Mai világunkban a személyes pénzügyek menedzselésének képessége egyre fontosabbá válik. Az embereknek hosszú távú döntéseket kell hozniuk például gyermekeik oktatásával vagy saját nyugdíjas éveikkel kapcsolatban. Rövid távú kérdéseket is meg kell válaszolniuk, például, hogy hová menjenek szabadságra vagy vegyenek-e hitelből autót. Ezeknek a döntéseknek a helyes meghozatalához elengedhetetlen a pénzügyi fogalmak legalább alapszintű ismerete és e tudás megfelelő alkalmazása A kérdés gyakorlati jelentősége a 2008-as pénzügyi krízis alatt vált fontossá, amikor fogyasztók milliói döbbentek rá a pénzügyek menedzselésének szükségességére. Bár az említett krízisen sikerült a gazdasági szakemberek segítségével úrrá lenni, a szakirodalom szerint a pénzügyi ismeretek hiánya továbbra is jelentős mértékű. Ezt támasztotta alá a 2019 végén induló, gyorsan pandémiává alakuló koronavírus-fertőzés. Egyéb védekezési mód hiányában szükséges lett egy olyan mértékű globális gazdasági leállásra, ami számos pénzügyileg sérülékeny háztartásnak okozott megoldhatatlan nehézségeket. Az állami döntéshozók gyors beavatkozása nélkül számtalan igazi tragédiáról szólnának a hírek. A környezeti krízisek tehát minden esetben jelzik, hogy a megfelelő pénzügyi ismeretek és az ezeken alapuló tudatos és felelős döntéshozatal alapvető fontosságú a jelen és a jövő generációk anyagi biztonságának megteremtésében. A fenti tények motiválták most ismertetett kutatásomat, ami a felsőoktatási hallgatók pénzügyi ismereteit, magatartását és a pénzügyekhez fűződő viszonyát vizsgálta. Ennek eredményeiből jelenleg PhD-disszertáció készül, aminek egy kis szeletét ismertetem most ezen a konferencián. A pénzügyi kultúra összetevői (tudás, magatartás, attitűd) közül jelen munkámban a két másik tényező eredményességét is megalapozó pénzügyi tudás kérdésére fókuszálok. A pénzügyi ismereteket nemcsak összességükben elemzem, hanem külön kiemelem a hitelekhez és a pénzügyi technológiához kapcsolódó tudást. Az előbbi számos komoly probléma forrása volt a gazdasági krízisek többségében, az utóbbi pedig nélkülözhetetlen a rohamosan fejlődő pénzügyi szolgáltatási szektorban való sikeres gyakorlat kialakításához. Vizsgálatom egy kétlépcsős kérdőíves kutatáson alapul. Ennek első fázisát 2019 őszén, a másodikat 2020 őszén bonyolítottam le offline kérdőívekkel. Magyar egyetemek hallgatói mellett két külföldi egyetem gazdasági képzésen részt vevő diákjai is válaszoltak kérdéseimre. Több célt is megfogalmaztam kutatásom kezdetén. Egyrészt meg kívántam mutatni, hogy a felsőoktatásban elvégzett gazdasági képzés jelentősen növeli a pénzügyi ismeretek szintjét. Igazolni kívántam továbbá, hogy az életkorral, pontosabban az elvégzett szemeszterek számával a pénzügyi tudás nő, bár e növekedés mértéke számos egyéb körülménytől függ. Eredményeim azt mutatják, hogy a gazdasági szakon tanuló hallgatók jelentősen több és magasabb szintű pénzügyi ismerettel rendelkeznek, mint bölcsész, tanár vagy művészeti képzésre járó társaik. A joghallgatók tudása viszont nagyon hasonló a gazdasági szakok diákjaiéhoz, csupán ismereteik készségszintű alkalmazásában mutatnak némi lemaradást. Az ország mint csoportképző ismérv nem okozott szignifikáns különbséget az ismeretek terén, ami jelzi a gazdasági képzés általános pénzügyi ismeretnövelő hatását. Eredményeim kiemelik a pénzügyi tudás megszerzésnek fontosságát a felsőoktatási hallgatók számára. Hamarosan ugyanis ők lépnek a diplomájukkal a munkaerőpiacra, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mennyire lesznek képesek saját időskorukat és utódaik pénzügyileg biztos jövőjét megalapozni.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pénzügyi kultúra, egyetemi hallgatók, krízishelyzet, viselkedés, tudatosság |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában H Social Sciences / társadalomtudományok > HG Finance / pénzügy L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Aug 2023 14:25 |
Last Modified: | 07 Aug 2023 14:25 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/171021 |
Actions (login required)
Edit Item |