REAL

Hol tart a hazai közoktatás?

Polónyi, István (2023) Hol tart a hazai közoktatás? KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 70 (7-8). pp. 872-897. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
08PolonyiIstvanA.pdf - Published Version

Download (368kB) | Preview

Abstract

A magyar oktatási rendszer mind a nemzetközi, mind a hazai kompetenciamérések alapján romló tendenciát mutat. A tanulmány kísérletet tesz a lecsúszás okainak feltárására. Bemutatja a hazai oktatás teljesítményromlása több jellemzőjének (a PISA- és TIMSS-rangsorok, a kompetenciamérések néhány, főleg a polarizáltsággal kapcsolatos eredménye, valamint a korai lemorzsolódással fontosabb mutatók) alakulását és ezek gazdasági, társadalmi hatásait. Ezt követően az illiberális oktatáspolitika három meghatározó következményét – a finanszírozáscsökkentést, a központosítást és a pedagógusok bérezésének anomáliáit – veszi górcső alá. Az elemzés alapvetően oktatásgazdasági és politikai gazdasági szemléletű, végkövetkeztetése, hogy az illiberális oktatáspolitika az ország hosszú távú modernizációs perspektívájának elvesztéséhez vezet. Journal of Economic Literature (JEL) kód: I15, I21, I22, I28.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány
L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 10 Aug 2023 11:20
Last Modified: 10 Aug 2023 11:20
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/171177

Actions (login required)

Edit Item Edit Item