Kozma, Gábor (2023) Fénybe állított pedagógia : Kuminetz Géza nevelési gondolatai = Pedagogy in the Spotlight : Educational thoughts of Géza Kuminetz. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 1 (1). pp. 21-52. ISSN 1785-4342
|
Text
Mester_estanitvany_2023-1-21-52.pdf - Published Version Download (896kB) | Preview |
Abstract
A nevelés társadalmi kihívásai a 21. században olyan gyorsasággal változtak, hogy a kutatók egyre újabb rendszeralkotási vagy legalábbis rendszerszemléleti törekvésekkel próbáltak támaszt adni a nevelés aktuális értelmezéséhez, célok, feladatok és eszközök meghatározásához. A mindennapokat mélyen átjáró, sőt globálisan mutatkozó problémák velejárójaként ismét a hitre mint tájékozódási pontra irányul az a figyelem, amely a kultúra továbbvitelét, a családi és iskolai nevelés hatásának növelését célozza. Ez a globális folyamat mutatkozik a hagyományosan evangelizált országokban ott is, ahol a keresztény hit egyre inkább peremre szorult az emberi lét értelmezésében. A tanulmány Kuminetz Géza teológus, kánonjogász professzor pedagógiai tárgyú írásaiban foglaltakat elemzi sajátosan holisztikus, integratív rendszermodelljének keretében. Ezek a nevelést a legátfogóbb módon tárgyalják a katolikus nevelés létének, átfogó társadalmi kihívásainak értelmezésével, amikhez a 20. századon át napjainkig tartóan mutatják be a keresztény nevelési eszmény modelljeit. Kuminetz Géza pedagógiai munkássága a figyelmet a klerikusok és a világi nevelők sajátos és együttes feladataira irányítja. Értelmezi a nevelőmunka hatékonyságát is, amennyiben a katolikus nevelés nem csupán hitoktatás, hanem az emberi személyt érettségére elvezető folyamat. Mindez megalapozza a Laudato ’si teremtésvédelmi enciklika alapján meghirdetett Globális Nevelési Paktum megvalósításához szükséges fejlesztéseket. A tanulmány tárgyalja, ahogyan Kuminetz Géza munkájában mai megvilágítást kap a katolikus egyetem képzési és nevelési feladata és gyakorlata, ami a hit fényébe állítva segít átfogóan értelmezni a pedagógia mai válaszait. | The social challenges of education in the 21st century have changed so rapidly that researchers have tried to support the current interpretation of education, the definition of goals, tasks and tools by means of ever newer systemic or at least systemic-analytical efforts. As a result of the problems that are deeply rooted in everyday life, and which are even global in nature, there is a renewed focus on faith as a point of reference for the transmission of culture and for increasing the impact of family and school education. This global process can also be seen in traditionally evangelised countries where Christian faith has become increasingly marginalised in the understanding of human existence. This paper analyses the writings of the theologian and canon lawyer Professor Géza Kuminetz on pedagogy within the framework of his distinctive holistic, integrative systems model. They discuss education in the most comprehensive way by interpreting the existence of Catholic education and its overarching social challenges, to which they present models of the Christian educational ideal from the 20th century to the present day. The pedagogical work of Géza Kuminetz focuses attention on the specific and joint tasks of clergy and lay educators. He also interprets the effectiveness of educational work, insofar as Catholic education is not merely the teaching of the faith, but a process leading the human person to maturity. All this lays the foundations for the developments necessary for the implementation of the Global Pact for Education proclaimed on the basis of the Encyclical on the Protection of Creation. The paper discusses how Géza Kuminetz's work sheds contemporary light on the task and practice of training and education in the Catholic university, which, set in the light of faith, helps to make a comprehensive sense of the response of pedagogy today.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Új folyam |
Uncontrolled Keywords: | katolikus nevelés, rendszerszemlélet, átfogó nevelés, társadalmi környezet | catholic education, systems thinking, comprehensive education, social environment |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BR Christianity / kereszténység L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Sep 2023 13:37 |
Last Modified: | 21 Sep 2023 13:37 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/174354 |
Actions (login required)
Edit Item |