Fodor, Richárd (2023) Identity and conflict : International cooperation in history teaching and history textbook revision = Identitás és konfliktus : Nemzetközi együttműködés a történelemtanításban és a történelemtankönyvek revíziójában. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 1 (1). pp. 131-148. ISSN 1785-4342
|
Text
Mester_estanitvany_2023-1-131-148.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
The study sheds light on several important aspects in the field of textbook research and history didactics. The introduction presents the most significant professional events of the European history didactic discourse in recent years and new approaches to the scientific field, in all of which international cooperation plays an important role. Reasons for the general and professional interest in history teaching and history textbooks and the origin of textbook research are also presented. The history of international textbook revisions, interrupted by the world wars of the 20th century, the types, effectiveness, goals, and results of transnational cooperation are also introduced. Finally, the study details the changing results and products of some cross-border projects, paying special attention to the exemplary French-German textbook revision, the Polish-German, Scandinavian, Slovakian-Hungarian, European perspectives, and Asian and African examples that rarely appear in Hungarian textbook research. In the conclusion of the study more than a dozen collaborations are summarized based on continent, duration, nature of participants, and function. Among the results two categories are established as the main goals: regional identity building and conflict resolution. | Tanulmányom a tankönyvvizsgálatok kutatási területének legfontosabb csomópontjait világítja meg. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának legfontosabb szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francia–német tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák–magyar, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak. A tanulmány konklúziójában kontinens, időtartam, résztvevők jellege, és a funkció alapján összesítek több mint egy tucat együttműködést, amelyeket két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | Új folyam |
Uncontrolled Keywords: | history didactics, history textbook, textbook research, education system, textbook revision | történelemdidaktika, történelemtankönyv, tankönyvkutatás, oktatási rendszer, tankönyvrevízió |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata L Education / oktatás > LT Textbooks / tankönyvek |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Sep 2023 13:41 |
Last Modified: | 21 Sep 2023 13:41 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/174362 |
Actions (login required)
Edit Item |