Gombos, Péter and Látics, Barbara (2023) A betűtípus és a szövegértés összefüggésének vizsgálata felső tagozatos tanulók körében. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 16 (2). pp. 1-17. ISSN 2060-0623
![]() |
Text
Anyp_XVI_2023_2_1.pdf Restricted to Repository staff only Download (401kB) | Request a copy |
Abstract
A kutatás alapvető kérdése, hogy mekkora szerepe van a betűtípus megválasztásának egy szöveg megértésében, illetve felidézésében felső tagozatos tanulók körében. A vizsgálat hipotézise szerint a felső tagozatos tanulók szövegértésére, az információk felidézésére kedvezőbb hatással van a talpas betűtípussal írt szöveg, mint a talpatlan. A szakirodalomban nincs egységes álláspont ebben a kérdésben. Korábban főleg a betűtípusok képernyőről történő olvashatóságát mérték, jellemzően felnőttek körében. A kutatás egy talpas (Cambria) és egy talpatlan (Candara) betűtípusú szövegértési tesztet alkalmazott. Összesen 450 felső tagozatos tanuló vett részt a felmérésben, amelyben a szöveg olvasását egy szövegértési teszt követte, majd két héttel később 5-5 kérdésből álló felidézéses tesztet töltött ki 196 tanuló. A teszt célja annak felmérése volt, hogy a talpas vagy a talpatlan szöveg esetében eredményesebb-e az információk előhívása. Kétmintás, párosított t-próbát alkalmazva történt a szövegértési, valamint felidézéses tesztek eredményeinek az összehasonlítása. Szignifikáns különbség nem mutatkozott az eredmények között. A hipotézisek nem igazolódtak: felső tagozatos tanulók esetében sem a szövegértésre, sem az információk felidézésére nincs kedvezőbb hatással a talpas betűtípussal írt szöveg.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szövegértés; betűtípus; információfelidézés; felső tagozatos tanulók; |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 27 Sep 2023 13:26 |
Last Modified: | 27 Sep 2023 13:26 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/175237 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |