REAL

A betűtípus és a szövegértés összefüggésének vizsgálata felső tagozatos tanulók körében

Gombos, Péter and Látics, Barbara (2023) A betűtípus és a szövegértés összefüggésének vizsgálata felső tagozatos tanulók körében. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 16 (2). pp. 1-17. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XVI_2023_2_1.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (401kB) | Request a copy

Abstract

A kutatás alapvető kérdése, hogy mekkora szerepe van a betűtípus megválasztásának egy szöveg megértésében, illetve felidézésében felső tagozatos tanulók körében. A vizsgálat hipotézise szerint a felső tagozatos tanulók szövegértésére, az információk felidézésére kedvezőbb hatással van a talpas betűtípussal írt szöveg, mint a talpatlan. A szakirodalomban nincs egységes álláspont ebben a kérdésben. Korábban főleg a betűtípusok képernyőről történő olvashatóságát mérték, jellemzően felnőttek körében. A kutatás egy talpas (Cambria) és egy talpatlan (Candara) betűtípusú szövegértési tesztet alkalmazott. Összesen 450 felső tagozatos tanuló vett részt a felmérésben, amelyben a szöveg olvasását egy szövegértési teszt követte, majd két héttel később 5-5 kérdésből álló felidézéses tesztet töltött ki 196 tanuló. A teszt célja annak felmérése volt, hogy a talpas vagy a talpatlan szöveg esetében eredményesebb-e az információk előhívása. Kétmintás, párosított t-próbát alkalmazva történt a szövegértési, valamint felidézéses tesztek eredményeinek az összehasonlítása. Szignifikáns különbség nem mutatkozott az eredmények között. A hipotézisek nem igazolódtak: felső tagozatos tanulók esetében sem a szövegértésre, sem az információk felidézésére nincs kedvezőbb hatással a talpas betűtípussal írt szöveg.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: szövegértés; betűtípus; információfelidézés; felső tagozatos tanulók;
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 27 Sep 2023 13:26
Last Modified: 27 Sep 2023 13:26
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/175237

Actions (login required)

Edit Item Edit Item