Csunderlik, Péter (2024) A Tanácsköztársaság ábrázolása a Horthy-kori középiskolai tankönyvekben. MÚLTUNK : POLITIKATÖRTÉNETI FOLYÓIRAT, 69 (1). pp. 88-147. ISSN 0864-960X (nyomtatott); 2677-156X (elektronikus)
| 
              
Text
 Csunderlik Tanácsköztársaság a Horthy-kori tankönyvekben_2023.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (505kB)  | 
          ||
  | 
            
              
Text
 Multunk20241-esinternetCsunderlik.pdf - Published Version Download (844kB) | Preview  | 
          
Abstract
A Horthy-kori „ellenforradalmi identitás” konstitutív magját az 1918–1919-es eseményekkel való szembenállás alkotta: az elnyomó proletárdiktatúra és az azon történő felülemelkedés története az ellenforradalmi berendezkedés mitikus „megalapozó történeteként” funkcionált. A tanulmány a Horthy-kori középiskolai tankönyvek Tanácsköztársaság-ábrázolásainak elemzésével nemcsak a proletárdiktatúra emlékezettörténetével kapcsolatos tudásunkat gazdagítja, de a középfokú oktatás ellenforradalmi rendszer-legitimáló szerepéről is bővíti ismereteinket. A Horthy-rendszer egyik főideológusa, a piarista pap és filozófus Kornis Gyula Kultúrpolitikánk irányelvei című 1921-es programadásában ugyanis az ellenforradalmi rendszer kultúrpolitikájának legfontosabb feladatai közé sorolta az internacionalizmussal szembehelyezkedő, antibolsevista szellemű oktatást: „Nemzeti nagy szerencsétlenségünknek s a magyar bolsevizmusnak történetével állandóan kell éreztetnünk és bizonyítanunk, hogy az állam csak nemzeti állam lehet s a nemzeti alapról való letérés mily végzetes következményekre vezet.” A Horthy-rendszer középszintű oktatását, az állami és egyházi iskolákban használt történelemtankönyveket tehát mint a tudatformálás, helyesebben esetünkben inkább a „tudattorzítás” eszközeiként vizsgálja a tanulmány.
| Item Type: | Article | 
|---|---|
| Subjects: | D History General and Old World / történelem > D4 Modern History / új- és legújabb kor története L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB1603 Secondary Education. High schools / középfokú oktatás L Education / oktatás > LT Textbooks / tankönyvek  | 
        
| Depositing User: | Dr. Péter Csunderlik | 
| Date Deposited: | 27 Sep 2023 13:17 | 
| Last Modified: | 25 May 2024 15:13 | 
| URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/175346 | 
Actions (login required)
![]()  | 
        Edit Item | 




