Ceglédi, Tímea and Lólé, Bianka (2023) Veszélyben a legfeljebb 5 és 10 éve tanító pedagógusok? : A pályaelhagyást előrejelző lehetséges tünetek. ISKOLAKULTÚRA, 33 (10). pp. 3-20. ISSN 1215-5233
|
Text
iskolakultura_2023_010_003-020.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
|
|
Text
cegledi_timea_doi_kesz_20230804.pdf - Accepted Version Download (438kB) | Preview |
Abstract
Mind a nemzetközi, mind a hazai közoktatás kurrens kihívása a pedagógushiány és az azt előidéző tényezők azonosítása és orvoslása (pl. Balázs & Vadász, 2019; Chrappán, 2013; Fessler és Rice, 2010; Lannert, 2021; NPK, 2018; Paksi és mtsai, 2015; Stéger, 2023; Varga, 2022a; 2023). Tanulmányunk célja közelképet mutatni a pályaelhagyást előrejelző tünetekről a pedagógus pályaív egyes szakaszain, különös tekintettel a legfeljebb 5 és 10 éve tanítókra. Kutatási kérdésünk, hogy a pályaív mely szakaszán élesednek az alábbi, pályaelhagyást előrejelző lehetséges tünetek: 1) a motiválatlanság érzése, 2) a többi pedagógushoz viszonyított szakmai önértékelés bizonytalansága, valamint 3) a pedagóguspálya kihívásainak negatív érzékelése. Az elemzés alapjául a Pedagógusok Stagnáló Jelene és Jövője 2020 című kutatás adatbázisa szolgált. A közoktatásban dolgozó pedagógusokat célzó online önkitöltős kérdőívet 2020 januárjában töltötte ki 254 pedagógus. Adatainkat leíró statisztikákkal, főkomponens elemzéssel, kereszttábla elemzéssel és variancia analízissel elemeztük. Eredményeink azt mutatják, hogy 1) nemcsak a pályakezdőknél jelentkezett a motiválatlanság érzése, hanem a pálya derekán lévőknél is. 2) A viszonyított szakmai önértékelés esetében a pálya legelején a végletesedés, az 5-10 éve tanítók esetében pedig a drasztikus alulértékelés jelenik meg. 3) A digitalizáció kivételével minden megosztó kihívást a pálya elején lévő két (legfeljebb 5 és 10 éve tanító) generáció értékelt a legnehezebbnek. Kutatásunk legfontosabb eredménye, hogy nemcsak a legfeljebb 5 éve tanítók körében gyakoriak a vizsgált tünetek, hanem az 5-10 éve pályán lévők esetében is, sőt bizonyos mutatók esetében ők tűnnek a leginkább veszélyeztetett csoportnak.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pályakezdő és posztiniciális pedagógusok, szakmai önértékelés, pályaelhagyás |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában |
Depositing User: | Dr. Tímea Ceglédi |
Date Deposited: | 28 Sep 2023 07:07 |
Last Modified: | 30 Aug 2024 09:51 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/175404 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |