REAL

Hogyan beszéljünk a beszédről? Narratív és vizuális gyakorlatok az osztályteremben = How to talk about speech? Narrative and visual activities in the classroom

Kresztyankó, Annamária (2021) Hogyan beszéljünk a beszédről? Narratív és vizuális gyakorlatok az osztályteremben = How to talk about speech? Narrative and visual activities in the classroom. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 14 (2). pp. 23-37. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XIV_2021_2_2.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány egy pedagógiai etnográfiai kutatás eredményeit ismerteti; egy kétéves terepmunka tapasztalataira építve mutatja be felső tagozatos cigány diákok önreflexióit saját beszédmódjaikról. Megvizsgálja, hogy milyen interdiszciplináris megközelítések használhatók az osztályteremben a nyelvi gyakorlatok feltérképezéséhez a pedagógiai etnográfia keretein belül. A kutatás során alkalmazott módszertan – a szociokulturális nyelvi portfólió – elemzése azért is képezi fontos részét a tanulmánynak, mert egyrészt a portfólió narratív és vizuális elemeinek a kidolgozása, valamint a módszertan véglegesítése ebben a két évben valósult meg; másrészt a metodológiai lépések pontos leírásával lehetőség nyílik a módszer felhasználására. A szociokulturális nyelvi portfólió segítségével pedig nemcsak a nyelvi, hanem az etnikai és a nemi identifikáció „határai” és „határátlépései”, valamint a tanulók jövőképe is kirajzolódik – hiszen a módszer a vizualitást használja fel ahhoz, hogy kimondhatóvá váljon a beszédmódok sokfélesége. | This study presents the results of a research project in pedagogical ethnography. It introduces Gypsy student’s self-reflection in upper grades of elementary school on their speech modes—based on the experience of a two-year fieldwork. It investigates what interdisciplinary approaches might be used in the classroom to explore language related activities within the framework of pedagogical ethnography. The analysis of the methodology used in this research—sociocultural language portfolio—is a key part of this study, firstly, as the design of the narrative and visual elements of the portfolio and the finalization of this methodology have been realized in these two years. Secondly, the exact description of the methodological steps allows for applying this method. With the sociocultural language portfolio, borders, and border-crossings of not only linguistic but also ethnic and gender identification as well as the students’ vision are outlined. This method uses visuals to enable the diversity of speech modes relatable.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: pedagógiai etnográfia, szociokulturális nyelvi portfólió | pedagogical etnography, sociocultural linguistic portfolio
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet > P40 Sociolinguistics / szociolingvisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 03 Oct 2023 13:23
Last Modified: 03 Oct 2023 13:23
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/175949

Actions (login required)

Edit Item Edit Item