REAL

„Az iskolában ennél jobb átlagom még soha nem volt: egyfolytában ötöst kaptam” : Az online oktatás a magyar fiatalok percepciói alapján – egy empirikus társadalomtudományi alapkutatás első eredményei

Böcskei, Balázs and Fekete, Marianna and Nagy, Ádám and Szabó, Andrea (2023) „Az iskolában ennél jobb átlagom még soha nem volt: egyfolytában ötöst kaptam” : Az online oktatás a magyar fiatalok percepciói alapján – egy empirikus társadalomtudományi alapkutatás első eredményei. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE, 73 (1-2). pp. 31-48. ISSN 1215-1807

[img]
Preview
Text
upsz_7301-02_2023__008__bocskei_balazs_es_mtsai.pdf

Download (606kB) | Preview

Abstract

Tanulmányunkban az online oktatással kapcsolatos percepciók és tapasztalatok mentén felvetődő kérdésekre olyan elbeszélt történetek segítségével igyekszünk választ találni, melyek megfelelően jelezhetik a járvány 15–29 éves korosztályra gyakorolt hatásait. Azt feltételezzük, hogy a 2020-as, 2021-es és részben 2022-es évek globális pandémiás eseményei, amelyek a digitális oktatáshoz kötődnek, mélyreható és hosszan tartó hatással lehetnek a fiatalokra mint társadalmi csoportra. Egyelőre azonban csak néhány olyan tudományos eredmény áll rendelkezésünkre, amelyek képesek hozzájárulni a COVID-19 világjárvány fiatalokra gyakorolt hosszú távú hatásainak felméréséhez. A kutatás során alkalmazott Big Data-elemzés, az ún. social listening módszer (közösségi médiafigyelés)feltárta a 15–29 évesek online oktatással kapcsolatos tapasztalatait és véleményét, a fiatalok reflektáltak az infrastrukturális szempontból észlelt kompetenciakülönbségekre, oktatásszervezési problémákra, eszközhasználati nehézségekre. Digitális oktatásról alkotott értékelésük kettős: a pozitív attitűdök elsősorban a tanulói teljesítmény méréséhez/értékeléséhez, a negatívak a tanulási folyamat eredményességéhez fűződnek, felértékelve egyben a jelenléti oktatást. Kiemelt negatívumot jelentett az online iskola társas kapcsolatokra gyakorolt erodáló hatása, valamint a járványügyi előírásokkal (maszkviselés, védőoltás) vagy azok be nem tartásával (távolságtartás) kapcsolatos problémák is tükröződtek az értékelésben.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: online oktatás, COVID-19, 15–29 éves fiatalok, online fókuszcsoport, Big Data, social listening (közösségi médiafigyelés)
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 03 Jan 2024 08:38
Last Modified: 03 Jan 2024 08:38
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/183296

Actions (login required)

Edit Item Edit Item