Pásztor, Enikő Judit (2023) A Soproni Óvónőképző Intézet gyakorló óvodáinak sajtóreprezentációja az 1970-es években. In: Fejezetek a neveléstudomány és a nőtörténet köréből. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 53-68. ISBN 9789633345030
|
Text
Keri_Katalin-szerk-Fejezetek_a_nevelestudomany_es_a_notortenet_korebol-SOE-Sopron-2023-053-068-Pasztor_Eniko.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (636kB) | Preview |
Abstract
A magyarországi óvóképzés egyik vidéki fellegvárának tekinthető a Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kara, amelynek jogelőd intézménye 1959-ben Magyaror- szágon az elsők között vált felsőfokúvá. A soproni képzőben a gyakorlatorientáltság az elméleti ismeretek átadása mellett mindig hangsúlyosan jellemző volt. Az óvodapeda- gógus hallgatók ugyanúgy soproni gyakorló óvodákban hospitálnak a 21. század harma- dik évtizedében, mint elődeik sok évtizeddel ezelőtt. A Soproni Egyetem Lewinszky Anna Gyakorló Óvodájának tagóvodája, mely az Aranykapu nevet viseli, 2023-ban félév- százados. E jubileumnak szenteltük azt a kutatásunkat, melyben a tartalomelemzés mód- szerével azt vizsgáltuk, hogy az egykori Soproni Óvónőképző Intézet 1. számú Gyakorló Óvodájának milyen sajtóvisszhangja volt. Kutatásaink kiterjedtek arra is, hogy mit írtak a vidéki és országos napilapok az 1970-es években, mintegy fél évszázaddal ezelőtt, az óvodai nevelésről, az óvoda és az óvónőképző kapcsolatáról, az óvónők pedagógiai munkájáról. Ezek mellett az óvoda megnyitásával, annak körülményeivel, a képzést nagymértékben segítő technikai felszereltségével és az épület kialakításával kapcsolatban megjelent írásokat is vizsgáltuk. Kutatásunkkal és az eredmények bemutatásával a 2023- ban jubiláló gyakorló óvoda egykori óvodapedagógusai és a Benedek Elek Pedagógiai Kar egykori oktatói munkássága előtt szeretnénk tisztelegni, amellett, hogy egy olyan pedagógiatörténeti kutatás eredményeit tesszük közzé, melyek hozzájárulnak az egykori Soproni Óvónőképző Intézet történetiségének reprezentálásához. | The Benedek Elek Faculty of Education at the University of Sopron is considered one of the regional strongholds of kindergarten education in Hungary. Its predecessor became one of the first institutions to offer higher education in 1959. Throughout the history of the Sopron training, emphasis has been placed on practical orientation alongside theoretical knowledge transfer. The professionalization of Hungarian kindergarten teachers during their studies is achieved through preschool classroom observation, which has played an integral role in the training of kindergarten teachers. “Practicing kindergartens” are laboratory classrooms that allow student teachers to conduct classes under supervision. One of the two practicing kindergartens in the Sopron Kindergarten Teachers School will be half a century old in 2023. Through the method of content analysis, my research examines how the education in the practicing kindergartens of the Sopron Kindergarten Teacher Training Institute, the relationship between institutions and kindergarten teachers, and the pedagogical work of kindergarten teachers were represented in regional daily newspapers, particularly during the 1970s.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | óvóképzés, Soproni Óvónőképző Intézet, gyakorló óvodák, óvodai gyakorlati képzés | kindergarten education, Sopron Kindergarten Training Institute, practicing kindergartens, practical training in kindergartens |
Subjects: | L Education / oktatás > LA History of education / neveléstörténet L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 22 Jan 2024 11:43 |
Last Modified: | 22 Jan 2024 11:43 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/185307 |
Actions (login required)
Edit Item |