REAL

A fogalmazásalkotás folyamatának vizsgálati lehetőségei

Gyenei, Kornélia (2023) A fogalmazásalkotás folyamatának vizsgálati lehetőségei. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 16 (4). pp. 43-58. ISSN 2060-0623

[img] Text
ANYP_XVI_2023_4_3.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Az, hogy a középiskolás tanulók hogyan képesek adott idő alatt megfogalmazni különböző szövegeket, fontos lehet a későbbi életükben. Ha a fogalmazások megalkotásának a részleteit folyamatában vizsgáljuk, az hozzájárulhat ahhoz, hogy a diákok szövegalkotási készségét hatékonyabban fejleszthessük. Jelen pilotkutatás feltáró vizsgálat, célja egy olyan módszer tesztelése, amely az írott szöveg produkcióját folyamatában követi nyomon. A kutatás tíz fő tizenegyedik évfolyamos középiskolás gép előtt végzett fogalmazásalkotását vizsgálta. Ezt műveletet a tanulók képernyővideó segítségével rögzítették, így a szövegprodukció során tartott gondolkodási szünetek is tetten érhetők. A középiskolás adatközlők a fogalmazásalkotás során közel egyforma mértékben tartottak szüneteket az alacsonyabb, illetve a magasabb kognitív terhelést igénylő műveletek elvégzésekor. A pilotkutatás eredményei azt mutatják, hogy indokolt a középiskolások fogalmazásalkotását fejleszteni.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > P0 Philology. Linguistics / filológia, nyelvészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 14 Feb 2024 08:05
Last Modified: 14 Feb 2024 08:05
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/188131

Actions (login required)

Edit Item Edit Item